SP opent meldpunt 'Canta kwijt'

4 april 2017

SP opent meldpunt 'Canta kwijt'

Foto: Teresa van Twuijver

De SP opent het meldpunt 'Canta kwijt' (amsterdam.sp.nl/canta) voor Amsterdammers die na een herkeuring hun Canta kwijtraken. Uit navraag van de SP blijkt dat bijna de helft van de Cantagebruikers die een herkeuring krijgen hun ‘boodschappenkarretje’ moet inleveren. SP-raadslid Nelly Duijndam vindt dit heel zorgelijk: 'Gedupeerden moeten de SP laten weten welke grote gevolgen het heeft als zij hun Canta kwijt raken. Samen maken we een vuist! Met genoeg reacties die de spuigaten uitlopen kan de SP nóg harder bij het stadsbestuur aandringen op maatregelen.'

De gemeente is  momenteel aan het onderzoeken hoeveel Cantagebruikers nog recht hebben op hun gesloten buitenwagen. Volgens de laatste berichten moeten al 80 van 170 herkeurde Cantagebruikers hun wagen inleveren. Deze mindervalide mensen moeten maar gebruikmaken van aanvullend openbaar vervoer (aov) of een scootmobiel. Uit verhalen die de SP binnen krijgt blijkt dat sommige Cantagebruikers al jaren een wagentje hebben en die nu ineens moeten inleveren terwijl hun lichamelijke toestand niet is verbeterd.

Nelly Duijndam: 'Deze mensen zijn om medische redenen aangewezen op gesloten vervoer. Een scootmobiel is blijkbaar niet geschikt - anders hadden ze die allang - en met het aanvullend openbaar vervoer kunnen mensen niet naar hun werk, geen boodschappen doen of hun kind naar school brengen. De kans is groot dat Cantagebruikers zonder Canta aan huis gekluisterd raken. Dat is een slechte zaak."

Het meldpunt is te bereiken via amsterdam.sp.nl/canta of telefoonnummer (020) 552 34 30.