Actieplan voor meer middeldure huurwoningen

9 mei 2017

Actieplan voor meer middeldure huurwoningen

Het stadsbestuur heeft een actieplan gepresenteerd om meer middeldure huurwoningen te bouwen. Door regels in te voeren voor maximale huurprijzen zullen er jaarlijks zo’n 1500 nieuwe huurhuizen tussen de 710 en 970 euro bijkomen in Amsterdam. SP-wethouder Laurens Ivens: "Opnieuw gaat Amsterdam de strijd aan met de slechte gevolgen van marktwerking. Het kabinet blijft maar wegkijken voor het probleem dat steeds meer mensen geen huis meer kunnen betalen, en verergert dit probleem zelfs. We komen nu zelf in actie en grijpen verder in op de woningmarkt."

De landelijke huurregels kennen twee soorten huurhuizen: sociale huurwoningen met een huur tot 710 euro en vrije sector huizen met een huur daarboven. Voor sociale huurwoningen geldt dat de prijs bepaald wordt volgens het puntenstelsel. Voor een vrije sectorhuis mag de verhuurder zelf de huurprijs bepalen. Ivens: “Door het gebrek aan huizen durven huisbazen krankzinnige prijzen te vragen voor huizen in de vrije sector. Mensen die met hun inkomen net boven de sociale huurgrens zitten komen daardoor enorm in de knel. Een sociale huurwoning mogen ze niet, en een vrije sectorwoning of een koophuis is onbetaalbaar.”

De gemeente gaat daarom extra voorwaarden stellen bij de uitgifte van nieuwe bouwgrond aan projectontwikkelaars. Voor jaarlijks 1500 woningen wordt vastgelegd dat de maandhuur gemiddelde 850 euro per maand mag zijn, met als bovengrens 970 euro. De huizen komen op stukken grond die ofwel voor koopwoningen waren bedoeld, of waarvan nog niet vaststond wat voor huizen er zouden komen. Ook stelt de gemeente als voorwaarde dat de huren 25 jaar lang slechts met de inflatie mogen worden verhoogd en dat de huur in die periode niet omhoog gaat bij verhuizing. De huizen mogen tijdens die periode niet worden verkocht.

Voor alle 1500 huizen geldt dat ze bestemd zijn voor mensen met een jaarsalaris tot 1,5 keer modaal, zo’n 52.000 euro. De helft van de huizen heeft als extra voorwaarde dat de bewoner een sociale huurwoning achterlaat. Daardoor komen er niet alleen meer woningen met een middenhuur, maar zorgt het stadsbestuur er ook voor dat er sociale huurwoningen vrijkomen Ivens: “Al met al zullen deze plannen betekenen dat vastgoedeigenaren wat minder geld kunnen verdienen met idioot hoge huurprijzen. Maar ik vind dat totaal geen probleem. Het is veel belangrijker om te zorgen voor een stad waar rijk én arm én middengroepen een plek hebben.”