SP klaar met zakkenvullerij woningcorporaties

31 mei 2017

SP klaar met zakkenvullerij woningcorporaties

Foto: SP / Creative commons

SP-raadslid Erik Flentge is helemaal klaar met de zakkenvullerij door directeuren in de sociale huursector en roept de corporaties op gezamenlijk een stap te maken op de topsalarissen terug te dringen. Flentge: “Opnieuw zien we salarissen die dik boven het ministerssalaris liggen. Tegelijkertijd zijn er genoeg huurders die moeite hebben hun huur op te brengen, of die in een schimmelwoning zitten. Ik wordt daar echt boos van en ik snap niet waarom corporatiedirecteuren hier geen einde aan maken.”

Tijdens het voorjaar publiceert de ene na de andere woningcorporatie haar jaarrekening. Helaas blijkt ook dit jaar dat er weer bakken met geld van huurders verdwijnt in de zakken van al dan niet afzwaaiende managers en bestuurders. Gisteren meldde RTLZ dat Ymere al een half miljoen kwijt was aan het vertrek van drie managers. Bij woningcorporatie de Alliantie incasseerden slechts twee managers samen al een half miljoen op aan gouden handdrukken.  Maar ook directeuren die in dienst blijven verdienen soms flink. Zo verdienen de twee directeuren van Eigen haard 218.000 en 243.000 euro. Bij Ymere verdienden twee directeuren 254.000 en 207.000 euro.

Dat de topsalarissen überhaupt juridisch nog mogen wijt Flentge aan gebrekkig Haags beleid: “Met het invoeren van de Balkenendenorm voor corporatiedirecteuren is zo’n lange overgangstermijn afgsproken dat salarissen van boven de 250.000 euro nog jarenlang mogelijk bleven. Maar dat iets juridisch kan, betekent nog niet dat het ook moet. Ik hoop dat er in Den Haag snel wat wordt gedaan aan die lange overgangstermijn. Maar daar hóeven de corporaties niet op te wachten. Ik zou zeggen: stop hier nou eindelijk eens mee, verlaag gezamenlijk de topsalarissen. De tijden dat er grof geld verdiend moest worden in de publieke sector liggen echt achter ons.”