Handtekeningen voor LHBT-vriendelijk asielbeleid

7 september 2017

Handtekeningen voor LHBT-vriendelijk asielbeleid

Foto: Nelly Duijndam

Het asielbeleid moet LHBT-vriendelijker en er moet een eind komen aan onduidelijke afwijzingen van asielaanvragen van mensen die in hun thuisland gevaar lopen door hun seksuele gerichtheid. Verschillende actiegroepen en partijen overhandigden een petitie daarvoor aan de Tweede Kamer in Den Haag. Onder meer SP-kamerlid Jasper van Dijk en SP-raadslid Nelly Duijndam waren aanwezig bij de overhandiging. Bij de stapel handtekeningen zaten ook de honderden handtekeningen die de SP opgehaald heeft tijdens de Gaypride van dit jaar.

Momenteel komen er regelmatig zorgelijke verhalen naar buiten van asielzoekers die de Immigratiedienst IND niet konden overtuigen dat ze gevlucht zijn vanwege hun seksuele geaardheid. De petitie vraagt om een betere ondervragingsmethode met deskundige mensen en een onafhankelijke bezwaarcommissie, zodat LHBT-vluchtelingen niet ten onrechte worden uitgezet.

SP-raadslid Nelly Duijndam: “Helaas zijn er veel landen waar mensen gevaar lopen, gewoon omdat ze zichzelf zijn. Laten we mensen die dat meemaken en in Nederland terecht zijn gekomen goed helpen, in plaats van ze weer terug het gevaar in te sturen. Natuurlijk is het nodig daarvoor goede gesprekken te voeren met de vluchtelingen. Maar de praktijk laat zien dat de procedures echt nog wel wat steken laten vallen, dat moet dus beter. Ik hoop dat de petitie helpt dat onder de aandacht van het Rijk te krijgen.”