Buurtbewoners Vogelbuurt en SP presenteren Zwartboek De Punt

24 oktober 2017

Buurtbewoners Vogelbuurt en SP presenteren Zwartboek De Punt

Foto: SP

Bewoners van de Vogelbuurt en SP presenteren Zwartboek De Punt over het achterstallig onderhoud van woningcorporatie De Key. Het zwartboek staat vol met klachten over kou, vocht, schimmel, gevaarlijke elektra en andere gebreken. Het zwartboek wordt binnenkort overhandigd aan De Key, met de oproep om de klachten in de buurt te verhelpen.

In Amsterdam-Noord ligt ‘De Punt’, het meest noordelijke deel van de Vogelbuurt. De woningen daar zijn eigendom van woningcorporatie De Key. De SP is door buurtbewoners benaderd vanwege de gebrekkige staat van hun huizen. Bewoonster Eva Bollen verzamelde klachten van tientallen huurders in de wijk. De SP hielp om de inventarisatie af te maken. Bollen: "Schimmel, vocht, loshangende elektriciteit, verzakkingen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Eigenlijk ben ik van alles tegengekomen. Het is heel ernstig en soms ook gevaarlijk. Ik begrijp niet dat De Key dit laat gebeuren. Ze hebben ons lelijk laten zitten. Ik vind dat een schande."

SP-raadslid Erik Flentge ondersteunt Bollen met een groep actieve SP-leden. “We zijn gezamenlijk de wijk in te gaan en hebben een buurtbijeenkomst gehouden. Daarbij is een actiecomité van bewoners en SP’ers gevormd. We laten dit niet los. De Key moet dit snel rechtzetten. Het is hun taak om te zorgen voor goede, gezonde en betaalbare huurwoningen. Die mooie en belangrijke taak hebben ze in de Vogelbuurt volledig verwaarloosd. Je laat een wijk en zijn bewoners niet in de steek. Dat kan echt niet. De bewoners staan op, wij steunen ze met raad en daad tot dit is opgelost en De Key gaat doen wat het moet doen."