SP met activistisch team de verkiezingen in

31 oktober 2017

SP met activistisch team de verkiezingen in

Foto: SP

De Amsterdamse SP presenteert vandaag haar conceptkandidatenlijst vol activisten die hun strepen verdiend hebben met actie voeren in de buurt. De zes vrouwen en vier mannen in de top tien vormen een mix van ervaren krachten en nieuw elan. SP-lijsttrekker Laurens Ivens: “Samen met deze activisten gaan we Amsterdam uit de greep van het grote geld halen.”

Direct achter Ivens staat Erik Flentge, het raadslid dat de afgelopen jaren samen met huurders veel acties voerde tegen achterstallig onderhoud aan woningen en die ook won, waardoor corporaties miljoenen staken in het opknappen van huizen. Ook de huidige raadsleden Tiers Bakker (4), Helmie Bijleveld (6) en Remine Alberts (10) staan in de top van de lijst.

Eerste nieuwkomer, op nummer 3, is Nicole Temmink. Eerder was zij al raadslid in Groningen waar zij zich ervoor inzette om verhalen van de straat naar de raad te halen. Zo voerde Nicole samen met bewoners actie om ervoor te zorgen dat er meer rekening werd gehouden met de omwonenden van evenementen. Met de actie bereikten zij dat de stem van bewoners veel beter gehoord werd én er plek bleef voor festivals. Ook in Amsterdam wil zij zich inzetten voor een stad die leefbaar én leuk is.

Op 4 staat Erna Berends. Zij heeft haar wortels in het buurtactivisme met onder andere acties voor renovatie van de Van der Pekbuurt. De afgelopen vier jaar was Erna stadsdeelbestuurder in Amsterdam-Noord.

Belangrijke nieuwkomers in de tweede helft van de top tien zijn Cobie Groenendijk, David Schreuders en Diyar Jassim. Groenendijk, psychiater, was de afgelopen twee jaar trekker van de landelijke campagne voor een Nationaal Zorgfonds. Schreuders en Jassim staan als nieuwe generatie jonge activisten op de lijst met veel actie-ervaring in de studentenwereld en als leiders van de SP-jongerenorganisatie ROOD.

De lijst wordt op plek 40 afgesloten door Arjan Vliegenthart. Hij is nu succesvol wethouder Werk en Armoedebestrijding, die ook de komende jaren graag door wil gaan met zijn werk.

Nelly Duijndam en Daniel Peters hebben beiden besloten zich na twaalf jaar (deel)raadlidmaatschap niet meer beschikbaar te stellen voor een volgende termijn. Na jaren hard te hebben gewerkt in de deelraden in respectievelijk Centrum en Noord, en vervolgens de gemeenteraad, vinden zij het nu tijd voor iets anders.

De conceptkandidatenlijst wordt officieel vastgesteld door de leden van de Amsterdamse SP op de Algemene Ledenvergadering op 18 november. Op die dag wordt ook het verkiezingsprogramma vastgesteld.