Amsterdam blijft toegankelijk voor museumvoertuigen

14 november 2017

Amsterdam blijft toegankelijk voor museumvoertuigen

Op voorstel van de SP kunnen museumvoertuigen zoals antieke Amsterdamse bussen ook in de toekomst de stad in komen. Voor die voertuigen komt er een uitzonderingsregeling op de milieuzone voor oude bussen en bedrijfsvoertuigen. SP-raadslid Nelly Duijndam: “Door de milieuzone dreigde het erfgoed de dupe te worden. Dat voorkomen we nu op zo’n manier dat de luchtkwaliteit er niet onder hoeft te lijden.”

Doordat er steeds meer eisen komen over welke voertuigen nog de stad in mogen komen, dreigde Amsterdam ook verboden gebied te worden voor museumvoertuigen die slechts af en toe naar de stad komen. Dat gaat dan bijvoorbeeld om voertuigen die op de open monumentendagen in de stad zijn, of legervoertuigen die deelnemen aan bevrijdingsfeesten, of museumbussen die langs hun oude route rijden. Dankzij de uitzonderingsregeling zijn deze voertuigen in de stad zichtbaar en blijven zij behouden.

Duijndam: “Commerciële voertuigen blijven gewoon uitgesloten van de milieuzone. Maar oude en bijzondere voertuigen die hier af en toe komen om bewonderd te worden, blijven welkom. Dat gaat om zo’n kleine groep dat de luchtkwaliteit er niet door verandert. Door de grote massa vervuilende voertuigen wél te verbannen en heel af en toe een uitzondering te maken, verbeteren we tegelijkertijd de luchtkwaliteit én koesteren we ons mobiele erfgoed.”