Geef vastgoedcowboys geen vrij spel meer op de woningmarkt (opinie)

3 november 2017

Geef vastgoedcowboys geen vrij spel meer op de woningmarkt (opinie)

Foto: mariano mantel cc / flickr CC

Amsterdam staat onder hoogspanning. In veel grote steden is de druk op de woningmarkt gigantisch toegenomen, Amsterdam spant de kroon. Wethouder bouwen en wonen Laurens Ivens roept vandaag in een opinieartikel in Trouw op tot een koerswijziging.

De huurprijzen zijn de laatste jaren enorm gestegen. Bij huurhuizen waar we invloed op hebben, kunnen we dit als stadsbestuur tegengaan en zelfs de huren verlagen voor de laagste inkomens, maar bij een groot deel van de woningvoorraad heeft de gemeente helaas geen zeggenschap. En juist daar gaat het mis. Zelfs heel kleine woningen van 30 vierkante meter worden vaak al verhuurd voor meer dan duizend euro per maand.

Er wordt schandalig veel geld verdiend op de woningmarkt over de rug van de Amsterdammer. De vastgoedcowboys staan dan ook in de rij om het onderste uit de kan te halen. De stad strijdt daar hard tegen, maar tot nu toe hebben minister en Tweede Kamer een krachtiger aanpak van huisjesmelkers voor zich uitgeschoven. Ook in het nieuwe regeerakkoord wordt er niet over gerept. Gezien de spanning op de Amsterdamse woningmarkt kan dat niet langer. We willen hier immers geen Londense praktijken, waar geen kind meer in de binnenstad te vinden is.

Het is met de beëdiging van het nieuwe kabinet aan minister Kajsa Ollongren van binnenlandse zaken om hier iets aan te doen. Haar voorganger Blok (wonen) heeft het nagelaten om extra middelen beschikbaar te stellen om woonfraude aan te pakken. Ook strafbaar stellen van huisjesmelken of het plukken van de winsten die ten onrechte gemaakt zijn door woonfraude, waren kennelijk een brug te ver. Ik hoop dat de nieuwe minister met haar Amsterdamse ervaring beseft dat het de hoogste tijd is om dit hard aan te pakken.

Je recht halen als huurder, als je denkt dat je huur te hoog is, is puur een privékwestie waarin je in je eentje moet knokken bij de Huurcommissie. Die toetst met behulp van puntentelling of een woning/kamer een beschermde lage huur moet hebben (tot 711 euro per maand) of dat de woning geliberaliseerd is en de huurprijs bepaald wordt door de vrije markt. Doordat er bij de puntentelling ook gekeken wordt naar marktwaarde, geldt deze bescherming voor steeds minder woningen in deze stad.

Amsterdam wil graag dat het Rijk dit herstelt en de marktwaarde niet meer meeneemt bij de puntentelling, zodat we meer woningen kunnen beschermen tegen onverantwoorde huurstijgingen. Als de huurcommissie namelijk beslist dat een verhuurder teveel huur vraagt, moet die worden verlaagd. Er volgt echter geen sanctie als de verhuurder dit niet doet, omdat er wettelijk gezien geen boete kan worden opgelegd. En mocht de puntentelling niet in de eerste zes maanden van de verhuur getoetst worden, dan hoeft de huur zelfs niet aangepast te worden. Huiseigenaren maken veelvuldig misbruik van deze mazen in de wet en bieden stelselmatig kleine woningen aan voor veel te hoge huren, in de verwachting dat ze ermee wegkomen.

Een woning is om in te wonen en niet om aan te verdienen. Daarom treden we steeds harder op tegen illegale hotels of leegstand. Maar we helpen ook huurders hun recht te halen, door de steunpunten van de stichting !Woon, door het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag en door het aanbieden van juridische hulp. Als gemeente staan we aan de kant van de huurders in hun strijd tegen onrechtmatig hoge huren, maar we hebben sterke en wettelijke instrumenten nodig. Instrumenten die huisjesmelkers in de portemonnee raken. En die voorkomen dat huurders op straat komen te staan, als verhuurders herhaaldelijk de regels aan de laars lappen. Daarom mijn dringende oproep aan de Tweede Kamer: zet dit onderwerp op uw agenda. Laat Amsterdam een stad blijven van iedereen.

Laurens Ivens, wethouder wonen namens de SP