Stadsbestuur vergoedt eigen bijdrage peuteropvang voor lage inkomens

3 november 2017

Stadsbestuur vergoedt eigen bijdrage peuteropvang voor lage inkomens

Het stadsbestuur gaat de eigen bijdrage voor de peuteropvang vergoeden voor kinderen met een laag inkomen. Minimaouders met een peuter kunnen daarvoor vanaf 2018 aanspraak maken op de scholierenvergoeding. SP-raadslid Erik Flentge: “De gemeente moet inspringen om ervoor te zorgen dat elk kind dezelfde kansen krijgt, wat het inkomen van de ouders ook is. Het liefst zou ik heel die eigen bijdrage voor ouders met een laag inkomen afschaffen, maar dat laat het Rijk niet toe. Daarom is het goed dat de scholierenvergoeding wordt ingezet om hetzelfde te bereiken.”

Vanaf volgend jaar gaat een nieuwe wet in waardoor de peuterspeelzalen en kinderopvang samen worden gevoegd. Nu kunnen peuter nog 6 tot 12 uur gratis naar de peuterspeelzaal. Vanaf 2018 kunnen ze 15 uur per week naar een peuteropvang, maar daarvoor moeten ouders een inkomensafhankelijke bijdrage van zo’n 25 euro per maand voor betalen.

Flentge: “De voorschool, dan wel peuteropvang, is heel belangrijk voor de ontwikkeling voor jonge kinderen, juist als ze van huis uit wat minder meekrijgen. In de peuteropvang is er veel aandacht voor taal, creativiteit en beweging. Bovendien komen kinderen van allerlei afkomsten bij elkaar samen. Ik ben blij dat we nu geregeld hebben dat elk kind daaraan mee kan doen, los van de dikte van de portemonnee van de ouders.”