SP vaardigt buurtactivisten af voor verkiezingen stadsdelen

9 januari 2018

SP vaardigt buurtactivisten af voor verkiezingen stadsdelen

Foto: SP

De SP vaardigt in 9 gebieden buurtactivisten af om deel te nemen aan de verkiezingen van de stadsdeelcommissies op 21 maart. Dat is besloten op de algemene ledenvergadering van de SP. Afdelingsvoorzitter Chris Schaeffer: "Met een mooie groep mensen die op allerlei manieren hun sporen hebben verdiend in de buurt én bij de SP, willen wij ervoor zorgen dat het geluid van de straat in de raad te horen zal zijn.”

In Geuzenveld-Slotermeer trekt Moska Ghazizoi de SP-lijst. Moska woont samen haar vriend in de Dichtersbuurt in Slotermeer. Moska zette zich de afgelopen jaren volop in voor de buurt. Zo hielp ze mee bij acties tegen achterstallig woningonderhoud, organiseert ze politieke cursussen in het buurthuis, en kreeg ze de buurt bij elkaar voor een buurtbarbecue in haar straat.

In Osdorp is Anna Beffers de lijsttrekker. Anna woont in Osdorp Oost en is al zo’n 20 jaar lid bij de SP. In het dagelijks leven helpt Anna als taalcoach en docent zowel oud- als nieuwkomers, en hun kinderen, op weg in ons mooie maar vaak ingewikkelde land. Elke dinsdagavond trekt ze namens de SP de buurt in om bewoners te spreken en waar nodig te helpen.

De SP-lijsttrekker in Slotervaart is Regirla Spoor. Zij woont vlakbij het Sierplein in Slotervaart en werkt als hulpverlener binnen de Amsterdamse Sociale Psychiatrie. Regirla is momenteel actief in het afdelingsbestuur en ze gaat wekelijks met de SP de straat op om met buurtbewoners te praten over hoe het gaat in de buurten van Nieuw-West.

In Noord-West (o.a. Tuindorp Oostzaan en de Molenwijk) trekt Frans Rein Jurrema de lijst. Frans Rein heeft een gezin met twee kinderen en heeft een baan in de zorg. Waar in de stad hij ook woonde, altijd was hij betrokken bij de buurt waarin hij woont, momenteel Tuttifruttidorp. Van 2010 tot 2014 zat Frans Rein voor de SP in de deelraad en van 2014 tot 2018 in de bestuurscommissie van Amsterdam Noord.

In Oud-Noord (o.a. Volewijck, het Blauwe Zand en Tuindorp Nieuwendam) is Robert Brand lijsttrekker. Robert voerde samen met bewoners uit de buurt succesvol actie; tegen achterstallig woningonderhoud in Het Dok en voor een veilige oversteekplaats in de Statenjachtstraat. Hielp met de SP-Hulpdienst Noorderlingen bij het aanvragen van minimaregelingen.

In Gaasperdam/Driemond in Zuidoost is Leila Azzam lijsttrekker voor de SP. Leila is moeder van vijf dochters en woont in Holendrecht. Leila kent de buurt door en door. Ze is betrokken bij allerlei initiatieven in de buurt zoals acties tegen achterstallig woningonderhoud, sporten voor kinderen, de mogelijke komst van een buitenbad en pierenbadjes naar Zuidoost, het uitbreiden van de pc-voorzieningen, het betrekken van ouders bij scholen en veiligheid in de buurt.

Lijsttrekker in de Watergraafsmeer is Marie-France van Oorsouw. Marie-France is geboren in Oss en woont intussen alweer een tijd in de buurt Middenmeer in de Watergraafsmeer. Sinds twee jaar is ze fractielid bij de bestuurscommissie in Oost. In het dagelijks leven is Marie-France archeoloog en richt ze tentoonstellingen in en stelt ze lespakketten samen. Marie-France zet zich graag in voor iedereen in de buurt.

In Oud-Oost (o.a. Oosterparkbuurt, Dapperbuurt en Weesperzijdestrook) is Karel van der Weide de lijsttrekker. Karel zit sinds 2014 in de SP-fractie in Oost. Daarvoor was hij contactpersoon van de actieve ledengroep. Karel woont in de Weesperzijdestrook. In het dagelijks leven is Karel postbezorger en is hij grootmeester in de schaaksport.

Aan de andere kant van het spoor, in de Indische Buurt en het Oostelijk Havengebied is Mark van Dongen lijsttrekker van de SP. Mark is 62 en woont nu ruim 40 jaar in de Indische Buurt. Voordat het stadsdeel Oost bestond zat hij acht jaar voor de SP in de deelraad van het stadsdeel Zeeburg. Tegenwoordig zet hij zich in voor de buurt, onder meer voor de bescherming van de parken. In het dagelijks leven is Mark raadsadviseur bij de gemeente Gooise Meren.

Eerder presenteerde de SP al het stedelijke verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst. Onder aanvoering van lijsttrekker Laurens Ivens wil de SP wil zich de komende jaren inzetten voor een stad waarin de Amsterdammers, en niet het grote geld, de baas zijn. Zo moeten Amsterdammers voorrang krijgen op 5.000 nieuwbouwwoningen die jaarlijks worden gebouwd en komt er meer geld beschikbaar voor mensen met een kleine beurs. Ook de drukte in de binnenstad moet aan banden worden gelegd. Tot slot wil de SP de marktwerking uit de thuiszorg slopen, door een Stedelijke Thuiszorgorganisatie op te richten, waarbij de kwaliteit van zorg de boventoon voert.

Op de foto van links naar rechts: Jeroen Zonneveld (nr 2 Oostelijk Havengebied/Indische buurt), Regirla Spoor (Slotervaart), Frans Rein Jurrema (Noord-West), Moska Ghazizoi (Geuzenveld/Slotermeer), Anna Beffers (Osdorp), Karel van der Weide (Oud-Oost), Robert Brand (Oud-Noord), Leila Azzam (Gaasperdam/Driemond) en Charlotte Offenberg (nr 2 Watergraafsmeer).