Minder ruimte voor bed and breakfasts

14 februari 2018

Minder ruimte voor bed and breakfasts

Foto: mariano mantel cc / flickr CC

Het stadsbestuur wil een vergunningsplicht invoeren voor bed and breakfasts in woonhuizen. Dat moet de groei van het aantal overnachtingen van toeristen in woonhuizen indammen. SP-wethouder Laurens Ivens: “Meer bed and breakfasts betekent niet alleen meer toeristen in Amsterdamse woonbuurten, maar kan er ook toe leiden dat huizenprijzen stijgen. Met een vergunningsplicht kunnen we dat veel beter in de hand houden, en ingrijpen in buurten waar er veel overlast is.”

Tot nu toe kan elke woningeigenaar een bed and breakfast in zijn eigen huis beginnen, als er voldaan wordt aan een aantal voorwaarden. Zo moet de verhuurder altijd zelf in het huis blijven wonen, en mag maximaal 40% van het huis als bed and breakfast worden gebruikt, aan hooguit vier personen tegelijk. In tegenstelling tot vakantieverhuur van een gehele woning via bijvoorbeeld Airbnb, geldt er voor bed and breakfasts geen maximumaantal dagen per jaar. Momenteel zijn er zo’n 5000 bed and breakfastst in Amsterdam.

Ivens: “Nu we veel meer grip hebben gekregen op verhuur van hele woonhuizen via websites als Airbnb, moeten we voorkomen dat het probleem verplaatst naar bed and breakfasts. De vergunningsplicht helpt om dat te voorkomen, zodat we onze woonbuurten leefbaar kunnen houden.” Het is de bedoeling dat de vergunningsplicht voor bed and breakfasts ingaat vanaf 1 januari 2019.