Eerste wooncoöperatie aan de slag op gemeentelijke bouwgrond

17 april 2018

Eerste wooncoöperatie aan de slag op gemeentelijke bouwgrond

Er komt een complex met betaalbare huurhuizen op IJburg waar bewoners zelf de baas zijn over het beheer en onderhoud van de huizen en de gemeenschappelijke ruimtes. Het initiatief “De Warren” is daarmee het eerste collectief dat aan de slag kan via de proef van de gemeente om bouwgrond met korting te reserveren voor wooncoöperaties met sociale- en middeldure huur.

SP-wethouder Laurens Ivens: “Zelf bepalen hoe je huis en je wooncomplex eruit zien en beheerd wordt was tot nu toe vooral weggelegd voor mensen met een hele dikke portemonnee. Ik ben blij dat we dit nu met een korting op de grondprijs ook mogelijk maken voor mensen met een laag en gemiddeld inkomen.”

Bij een wooncoöperatie is een vereniging eigenaar van de huizen, en zijn de leden van de vereniging de huurders van de huizen.  Op het net aangelegde centrumeiland zal wooncoöperatie De Warren in de loop van volgend jaar 16 middeldure en 20 sociale huurwoningen bouwen, voor jong en oud. Het complex wordt energieneutraal, en naast de woonruimte wordt zo’n 30% van het gebouw gebruikt voor gemeenschappelijke ruimtes.

Het project op IJburg is het eerste van drie proefprojecten voor woningcoöperaties. Ook in het Archimedesplantsoen in Oost en het Havenstraatterrein in Zuid reserveert het stadsbestuur stukken grond voor projecten met betaalbare huurhuizen waar huurders zelf de baas zijn.