Houd drugsgeld weg van de woningmarkt

20 april 2018

Houd drugsgeld weg van de woningmarkt

Foto: jeffrey kuiper cc

De SP wil dat er maatregelen worden genomen tegen de investeringen van drugsgeld op de woningmarkt. SP-raadslid Nicole Temmink: “Zowel op landelijk als lokaal niveau is actie nodig om te voorkomen dat huizen door criminelen worden gebruikt om geld wit te wassen. Ik wil niet dat misdaad loont, en dat dan ook nog gewone woningzoekenden door criminelen worden weggeconcurreerd in de zoektocht naar een huis.”

Deze week publiceerde de politie een rapport over ontwikkelingen op het gebied van het politiewerk in Amsterdam. De politie meldt dat veel drugsgeld terecht komt in de bovengrondse economie. Het rapport waarschuwt dat er veel drugsgeld klaarligt om geïnvesteerd te worden in nieuwbouwwijken zoals Haven-Stad in het Westelijk Havengebied.

Temmink: “Dit probleem komt helaas niet uit de lucht vallen. Het Rijk bezuinigde de afgelopen jaren fors op de politie en de douane. In Amsterdam zien we nu de gevolgen van die bezuinigingen De SP pleit voor uitbreiding van de recherchecapaciteit en de extra douane-inzet in bijvoorbeeld de haven van Rotterdam, waar veel van de gesmokkelde drugs binnenkomt. Maar naast dat de kraan van drugsgeld dicht moet worden gedraaid, willen wij ook maatregelen om te voorkomen dat zwart geld de woningmarkt op stroomt. Ik wil van het stadsbestuur weten welke mogelijkheden er zijn om de komst van zwart geld tegen te gaan, zodat we er alles aan kunnen doen om huizen uit de handen van criminelen te houden.”

Het rapport van de politie wordt woensdag besproken in de gemeenteraad.