Plaats meer vrouwvriendelijke toiletten bij evenementen

8 mei 2018

Plaats meer vrouwvriendelijke toiletten bij evenementen

De SP wil dat er bij evenementen als Koningsdag en de Gaypride meer openbare toiletten worden neergezet, ook voor vrouwen. Afgelopen Koningsdag was slechts één op de 25 door de gemeente neergezette plasplekken toegankelijk voor vrouwen. Een bewoner in de binnenstad telde op Koningsdag maar liefst 66 wildplassers voor zijn deur.

SP-raadslid Nicole Temmink: “Die plasplekken zijn er om ervoor te zorgen dat bezoekers gewoon een leuke dag kunnen hebben, en om bewoners overlast van wildplassen te besparen. Dus moet er gehandhaafd worden op plekken waar nu extreem veel overlast is en moeten er voldoende plasplekken bij. Ook voor vrouwen, want de verhouding is nu wel erg scheef. Daarnaast zou er in overleg met horeca-ondernemers in de binnenstad gekeken kunnen worden wat er mogelijk is om meer plekken te creëeren.”

Tijdens Koningsdag is het altijd erg druk in de Amsterdamse binnenstad. Vanwege de verwachte drukte werden er maar liefst 428 extra plasplekken bijgeplaatst in de stad. Maar uit cijfers die AT5 publiceerde blijkt dat er maar 16 van die plasplaatsen geschikt waren voor vrouwen.

Temmink: “Ik ben wel benieuwd wat daarachter zit. Zou de gemeente soms 25 keer zoveel mannen als vrouwen hebben verwacht op Koningsdag? Of zou de gemeente gewoon zijn vergeten dat ook vrouwen hun behoeftes moeten doen?” De SP heeft schriftelijke vragen gesteld aan het stadsbestuur.