SP en honderden Amsterdammers op de bres voor Het Slotervaart

5 november 2018

SP en honderden Amsterdammers op de bres voor Het Slotervaart

Foto: SP

Afgelopen week riep het personeel van het Slotervaart de Amsterdammers op hun steun te betuigen voor het behoud van het Slotervaartziekenhuis. Aan deze oproep is zondagmiddag massaal gehoor gegeven. Honderden Amsterdammers verzamelden zich  op het Museumplein om zich achter  hun Slotervaartziekenhuis te scharen. SP-fractievoorzitter Erik Flentge:  “De grote opkomst laat zien hoe geliefd het Slotervaart nog altijd is. Het maakt ook duidelijk dat Amsterdammers boos zijn. Het valt niet uit te leggen dat in een rijk land als Nederland ziekenhuizen failliet gaan. De minister en de zorgverzekeraar, ‘stonden erbij en keken er naar.’ Ze hebben het Slotervaart bewust failliet laten gaan. Kortom: het is goed dat Amsterdammers zijn opgestaan om te zeggen dit pikken we niet.”

De betoging was georganiseerd door Ches Rijpkema, werkzaam bij het patiëntenvervoer van het Slotervaartziekenhuis. Hij maakte de chaos van vlak na het faillissement van dichtbij mee. Naast Rijpkema lieten meerdere medewerkers van zich horen. Wellicht waren de verhalen van oud-patiënten nog het meest indrukwekkend. Op genadeloze wijze vertolkte Charlie Hilm (75) de woede en het onbegrip over het feit dat de minister en de zorgverzekeraar niet ingrepen en geen reddingsplan voor het ziekenhuis hadden klaarliggen. Daarnaast waren er van de patiënten vooral veel woorden van lof over de goede zorg en de menselijke maat in het Slotervaart.

Foto: SP

Deze week maakt de curator duidelijk of een duurzame doorstart van het Slotervaarziekenhuis mogelijk is. Op initiatief van de SP zal komende woensdag in de gemeenteraad een debat plaatsvinden over de toekomst van het Slotervaart. SP-fractievoorzitter Erik Flentge: “De gemeente moet op korte termijn alle mogelijke scenario’s voor de toekomst van het Slotervaartziekenhuis in kaart brengen. De bal om het Slotervaart te redden ligt niettemin nog altijd bij de minister en de zorgverzekeraar. Achmea heeft miljarden aan premiegeld op de plank liggen. Redding van het Slotervaart is dus mogelijk.