Maatregelen om nieuwe koopwoningen betaalbaar te houden

8 maart 2019

Maatregelen om nieuwe koopwoningen betaalbaar te houden

Het stadsbestuur komt met maatregelen om de prijzen te beteugelen van nieuwe koopwoningen die voor middengroepen bedoeld zijn. Op die manier wil de gemeente helpen voorkomen dat huizen onbetaalbaar worden en bijvoorbeeld leraren, postbodes en mensen in de zorg niet meer in Amsterdam kunnen wonen.

SP-wethouder Laurens Ivens: "De woningmarkt in Amsterdam is zo overhit, dat grote groepen mensen achter het net vissen. Omdat wij weinig kunnen doen aan de prijzen voor bestaande huizen, nemen we de broodnodige maatregelen om in elk geval voor de nieuwbouw te doen wat we kunnen. Amsterdam moet een gemengde stad blijven waar het niet moet maken of je inkomen nou hoog, laag of gemiddeld is."

Amsterdam richt zich bij de nieuwbouw vooral op huizen voor mensen die het op de normale woningmarkt niet redden.. Woningen voor het middensegment kunnen huurwoningen zijn, maar ook koopwoningen. Nu komt het nog regelmatig voor dat koopwoningen die bij het begin van het project bedoeld waren voor middengroepen, op het moment van oplevering onbetaalbaar zijn geworden. De maatregel van de gemeente betekent dat in de toekomst een nieuw huis dat voor een middengroep bedoeld is, tussen de 175.000 en 297.000 euro zal kosten.