h

Verbeter het OV in de Amsterdamse buurten

4 maart 2019

Verbeter het OV in de Amsterdamse buurten

Foto: SP / Creative Commons

Veel Amsterdammers uit Noord, West en Nieuw-West vinden het nieuwe Openbaar Vervoer-netwerk een fikse verslechtering. Rechtstreekse verbindingen naar Centraal Station en het centrum zijn verdwenen, men moet vaker overstappen en de reistijd is toegenomen. Dit blijkt uit een reizigersenquête van de SP. De SP roept de Vervoerregio Amsterdam op om vervolgonderzoek te doen naar de pijnpunten in het lijnennet en te komen met oplossingen.

Sinds de opening van de Noord/Zuidlijn is het Ov-netwerk in Amsterdam flink op de schop gegaan. Reden voor de SP om onderzoek te doen naar de mening van reizigers. Deze waren niet mals in hun oordeel. Een grote meerderheid van de ondervraagden vindt het nieuwe lijnennet een verslechtering. Zij wijzen op langere reistijden, vaker overstappen en het verdwijnen van haltes en lijnen uit de buurten.

SP-raadslid Tiers Bakker: “Het BovenIJ ziekenhuis in Noord is ’s avonds nagenoeg onbereikbaar geworden, want bus 36 rijdt niet meer ’s avonds na achten. Voor  lijn 11 van het Surinameplein  naar het Centraal Station geldt hetzelfde, ook deze lijn rijdt later op de avond niet. Mensen uit West zijn met het verdwijnen van lijn 14 hun rechtstreekse verbinding naar centrale plekken als de Dam en het Waterlooplein kwijtgeraakt. En dan zijn er nog de mensen uit de Eendracht in Nieuw-West die tegenwoordig zijn aangewezen op de buurtbus gereden door vrijwilligers, omdat lijn 21 er niet meer stopt.”

De SP overhandigt de bevindingen van het onderzoek aan de Vervoerregio Amsterdam en roept op tot actie. Het Rijk bezuinigt al jaren tientallen miljoenen op het openbaar vervoer. En het einde is nog niet in zicht. De Vervoerregio en het GVB moeten op de bres springen voor de reizigers die elke dag de negatieve gevolgen van de Haagse bezuinigingen op het openbaar vervoer ondervinden. Het rendementsdenken gaat ten koste van lijnen in de buurt. Daar moet verandering in komen. Daarnaast moeten Amsterdammers de mogelijkheid krijgen zich uit te spreken over het nieuwe lijnennet, zodat het GVB en de Vervoerregio de dienstregeling kunnen verbeteren. Bakker: “Sommige veranderingen hoeven geen bakken met geld te kosten, maar betekenen wel grote verbeteringen in het dagelijks leven van vele Amsterdammers.”

U bent hier