SP opent meldpunt ‘Noodklok Zorgprofessionals’

19 juli 2019

SP opent meldpunt ‘Noodklok Zorgprofessionals’

Foto: SP

De SP opent een meldpunt voor zorgprofessionals over de toegenomen werkdruk en wachtlijsten in de zorg. Aanleiding zijn meldingen die de SP ontving over wachtlijsten in de zorg bij patiënten. Ook kreeg de SP verschillende berichten van zorgprofessionals over hoge werkdruk en verschillende Eerste Hulp posten met een patiëntenstop. Reden voor de SP om de verhalen van zorgprofessionals te verzamelen.

SP-raadslid Erik Flentge “Dit voorjaar zagen we dat de lange wachttijden voor zorg een groot probleem zijn. We kregen verhalen van artsen die patiënten op lange wachtlijsten moeten zetten en ambulancebroeders die patiënten niet kwijt kunnen bij de Eerste Hulp.” De SP vertrok met een bus patiënten en een aantal zorgverleners van het meldpunt wachtlijsten in de zorg naar het Achmea/Zilveren Kruis kantoor in Leiden en bood het zwartboek aan de directie van de zorgverzekeraar.

Flentge: “We zien al een tijd lang zowel lokaal als op landelijk vlak problemen in de zorg die niet zomaar uit de lucht komen vallen. Sinds zorgverzekeraar Achmea/Zilveren Kruis de stekker uit het Slotervaart heeft getrokken zien we gevolgen van deze marktwerking alleen maar groter worden. Een marktwerking die werkt voor slimme zorgondernemers, maar waar patiënten en zorgverleners vaak de dupe van zijn. Met dit meldpunt willen we de kant van de zorgverlener horen.” Zorgverleners kunnen hun verhaal doen op amsterdam.sp.nl/noodklok