Stadsbestuur beschermt parken tegen overbelasting door evenementen

27 maart 2020

Stadsbestuur beschermt parken tegen overbelasting door evenementen

Foto: k gessner / flickr

Het stadsbestuur neemt maatregelen om schade aan parken door evenementen tegen te gaan. Dat doet het stadbestuur nu na onderzoek is gebleken dat op een aantal plekken de ondergrond zo overbelast is dat de natuur er schade van heeft.  Toenmalig SP-raadslid Remine Alberts was één van de initiatiefnemers van de bodemonderzoeken. SP-raadslid Tiers Bakker: “Heel goed dat dit nu onderzocht is en er actie wordt genomen om de natuur te beschermen.  Juist in onze drukke en volgebouwde stad moeten we hartstikke zuinig zijn op het groen. De natuur komt niet op voor zichzelf, daar moeten wij voor zorgen.”

Het afgelopen jaar heeft het stadsbestuur onderzoek laten doen naar de staat van de Amsterdamse parken en de gevolgen van evenementen en festivals voor de natuur. Uit de onderzoeken blijkt dat vogels en bijen geen last hebben van de evenementen. In vijf parken leiden de evenementen wel tot problemen in de ondergrond. De bodem is zo  verdicht dat bijvoorbeeld insecten er niet overleven, en gras niet meer goed kan groeien.

Voor het Rembrandtpark is de situatie al zo slecht dat de ondergrond vervangen moet worden. In delen van het Sloterpark worden geen evenementen meer toegestaan. Voor bijvoorbeeld het Martin Luther Kingpark en het Oosterpark gaat het stadsbestuur een plan maken om ervoor te zorgen dat de natuur beschermd wordt.