Stop de huurverhoging

21 mei 2020

Stop de huurverhoging

Foto: SP

De Amsterdamse gemeenteraad nam een SP-voorstel aan om de huren tijdens de crisis niet te verhogen. SP-fractievoorzitter Erik Flentge: “Dat is goed, maar we kunnen daarmee nog niet alles afdwingen helaas. De minister zal dat mede mogelijk moeten maken. De uitspraak geeft aan dat de Amsterdamse politiek geen huurstijgingen wil." Veel huurders hebben te horen gekregen dat hun huur gaat stijgen. Flentge: “Dat is zeer kwalijk, middenin een crisis. Veel huurders zijn baan of inkomen kwijtgeraakt. Een huurverlaging zou dan het beste antwoord zijn. Met een bevriezing van de huren kunnen we een mooie tussenstap maken.”

Volgens Flentge is hulp van de minister dus nodig: “Zij zal een maximale huurprijs moeten instellen voor de vrije huur. Er zijn nota bene vastgoedbedrijven die de huren bevriezen. Dus het kan. Anderen hebben echter volledig lak aan de positie van de huurders. Daar moet de minister bevriezing van de huren afdwingen. Dat was ook de wens van de Eerste Kamer. Daar wil zij nog niet naar luisteren. Dus helpen we mee om de druk op te voeren.”

Voor Amsterdamse corporaties is het nodig dat ze voor deze huurverhoging iets minder belasting hoeven te betalen. Flentge: “Zij betalen nu elk jaar honderden miljoenen aan de schatkist van het Rijk. Als dat nu stopt of vermindert voor mijn part, kunnen de corporaties makkelijk huren bevriezen of zelfs verlagen. Sterker, zonder deze belasting kunnen veel betaalbare woningen worden bijgebouwd en er hoeven dan geen sociale huurwoningen meer worden verkocht. Dat alles zou Amsterdammers veel lucht geven in deze zware tijden.”

Als u ook vindt dat de huren in crisistijd niet moeten stijgen, teken dan hier!