Breed front tegen racisme: sportakkoord moet discriminatie en racisme tegengaan

18 september 2020

Breed front tegen racisme: sportakkoord moet discriminatie en racisme tegengaan

Foto: ElsHostaletsdePierola / Flickr

Acht politieke partijen slaan de handen in een om discriminatie en racisme op de sportvelden aan te pakken. De SP, GroenLinks, Denk, Bij1, PvdA, Partij voor de Dieren, D66 en de ChristenUnie willen doormiddel van heldere afspraken met sportverenigingen ervoor zorgen dat iedereen zich thuis voelt op de Amsterdamse sportvelden.

Het sportakkoord bestaat uit verschillende voorstellen zoals betere voorlichting en bewustwording over vooroordelen, tot maatregelen om te zorgen voor meer diversiteit op de sportvelden. Het sportakkoord stimuleert Amsterdamse sportverenigingen ook om zich  aan zich aan te sluiten bij de lopende campagne tegen racisme en discriminatie van de KNVB. Daarnaast spoort het akkoord aan dat clubs extra gaan letten op het gedrag van de ‘12e man langs de zijlijn.’ Ook roept het akkoord op om mensen die met  racisme en discriminatie te maken krijgen beter te betrekken bij de aanpak van dit probleem en de bestrijding ervan.

SP-raadslid Tiers Bakker: “Racisme is een hardnekkig probleem dat elk aspect van ons leven beïnvloedt. Dit akkoord is een stap in de goede richting in de strijd om onze sportvelden racisme vrij te maken. Het is geen magische oplossing, maar het kan wel bijdragen aan een fijn sportklimaat voor alle Amsterdammers.”