SP lanceert meldpunt voor huurders van Rappange

13 november 2020

SP lanceert meldpunt voor huurders van Rappange

Foto: AT5 / AT5

De SP lanceert een meldpunt voor Amsterdammers die huren bij Rappange. Rappange is een verhuurder die erom bekend staat niet al te goed om te gaan met zijn huurders. SP-fractievoorzitter Erik Flentge: ‘Met het meldpunt willen we inzicht krijgen waarin Rappange als verhuurder tekortschiet en waarom ze niks aan die tekorten doen. Samen met de bewoners willen we Rappange onder druk zetten om de misstanden eens op te lossen.’

Ruim 900 Amsterdammers reageerden vorig jaar op een vraag van AT5 en de Balie over achterstallig onderhoud in huurwoning. Dit leverde een hoop berichten op dat er iets mis was met de isolering, dat er scheuren of schimmel in de woning waren, of klachten over geluidsoverlast. Wat bleek is dat bijna 10% van de klachten over particuliere verhuurders afkomstig was van Amsterdammers die dezelfde verhuurder hadden: Rappange. De resultaten van het onderzoek van AT5 en de Balie zijn gepresenteerd in de Balie tijdens de bijeenkomst ‘Huren met Kuren’.

Ondanks dat Rappange bij lange na niet de grootste speler op de Amsterdamse woningmarkt is slaagt ze er wel in om de meeste klachten onder huurders te hebben. Bovendien wordt er door Rappange fel en soms intimiderend gereageerd op huurders die durven te klagen. Naast dat wonen in een huis met allemaal gebreken van nature al irritatie en stress met zich meebrengt is het natuurlijk volstrekt onacceptabel hoe Rappange op klachten reageert. SP-fractievoorzitter Erik Flentge: “Helaas zijn de resultaten van dit onderzoek niet verassend. Toen de bewoners van de Kramatweg begin dit jaar aan de bel trokken omdat er te veel lood in hun water zat, probeerde Rappange hun klachten onder het tapijt te schuiven. Na veel actievoeren gaat Rappange toch nieuwe leidingen leggen, maar dat ging niet vrijwillig. Het is belangrijk dat bewoners zich verenigen en de woning krijgen waar ze recht op hebben."

Iedereen heeft recht op een gezond en veilig huis, zonder schimmelvorming en zonder lood in het drinkwater. Bewoners vinden de SP aan hun zijde in deze strijd voor een goede woning.

Laat hier je melding en ervaringen met Rappange achter