SP start expositie over voedselhulp in Amsterdam

25 februari 2021

SP start expositie over voedselhulp in Amsterdam

Foto: Wiebe Kiestra

De SP start vandaag een foto-expositie over de informele voedselhulp die in Amsterdam is opgetuigd als gevolg van de coronacrisis. Met de expositie wil de SP een gezicht geven aan de mensen die gebruik moeten maken van voedselhulp en de vrijwilligers eren die elke dag klaarstaan voor hun buren, maar ook het nijpende probleem van armoede in de stad aankaarten. SP-raadslid David Schreuders: “Het is onbestaanbaar dat mensen in één van de rijkste landen op aarde in de rij moeten staan voor voedsel. De stille armoede van veel Amsterdammers mag niet verzwegen worden. Na decennia neoliberaal beleid zijn onze sociale voorzieningen afgebroken en staat het water bij veel mensen tot aan de lippen. De coronacrisis heeft de inkomensproblemen die er al waren uitvergroot en mensen verder over het randje geduwd.”

Door heel Amsterdam ontstonden voedsel- en hulpinitiatieven, uit solidariteit en uit noodzaak. Veel Amsterdammers raakten hun baan kwijt door de coronacrisis en de druk op de reguliere Voedselbanken neemt alsmaar toe: het aantal Amsterdammers dat is aangewezen op de Voedselbank steeg met 50 procent. Omdat de Voedselbank werkt met strenge inkomenseisen, kan niet iedereen er gebruik van maken. Schreuders: “Zzp’ers en mensen met een onzeker contract zijn het afgelopen jaar hard geraakt. Veel van deze mensen komen niet direct in aanmerking voor de Voedselbank, maar kunnen wat extra ondersteuning toch goed gebruiken. Ongedocumenteerden vallen ook buiten de boot. Het maakt me trots om te zien dat Amsterdammers het heft in eigen hand nemen en hun buren niet laten creperen.”

Fotograaf Wiebe Kiestra maakte een ronde langs de verschillende voedselinitiatieven in Amsterdam. In zijn fotoserie zijn de lange rijen voor voedselhulp, de vrijwilligers en portretten van mensen die voedsel nodig hebben te zien. Schreuders: “Wij willen een land leven waarin de rij niet groter, maar kleiner wordt. Een land waarin mensen kunnen leven, in plaats van alleen maar bezig zijn met overleven. Met deze fotoserie wil de SP Amsterdam de honger, armoede en tweedeling in onze stad op een waardige manier zichtbaar maken en de vrijwilligers eren die zoveel geweldig werk doen bij de voedselhulp.”

Op voorspraak van de SP is er 750.000 euro vrijgemaakt voor het ondersteunen van de voedselinitiatieven in de buurt.

Bekijk de expositie online op voedselhulpinamsterdam.nl