Succes: Voortaan Wmo-indicaties voor onbepaalde tijd

14 oktober 2024

Succes: Voortaan Wmo-indicaties voor onbepaalde tijd

Het voorstel van de SP, Volt en de PvdA om Amsterdammers met een levenslange beperking voortaan WMO-indicaties voor onbepaalde tijd te geven is aangenomen in de gemeenteraad.

SP-fractievoorzitter Remine Alberts: ‘Voor Amsterdammers met een handicap of chronische aandoening is het erg vervelend en soms zelfs vernederend om steeds maar weer te moeten aantonen dat hulp van de gemeente - bijvoorbeeld in de vorm van een rolstoel – nog steeds nodig is. Met dit voorstel is dat gelukkig verleden tijd."

De wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is bedoeld om er voor te zorgen dat ouderen of Amsterdammers met een handicap zo goed mogelijk zelfstandig kunnen meedraaien in Amsterdam. Dit kan gaan om verschillende soorten hulp: van  thuiszorg, aanvullend openbaar vervoer tot een rolstoel.

Wanneer je bijvoorbeeld gebruik maakt van een rolstoel omdat je last hebt van spasmen, dan moest je jaarlijk aantonen dat je deze hulp nog steeds nodig hebt. Dit terwijl iedereen weet dat spastisciteit niet overgaat. Door nu indicaties voor onbepaalde tijd af te geven, behoren deze nieuwe 'keuringen' tot het verlden. Wel blijft de gemeente via evaluatiegesprekken vinger aan de pols houden. Het kan natuurlijk zijn dat iemand zijn persoonlijke situatie verandert en iemand meer of minder zorg nodig heeft.

De verwachting is dat het systeem met indicaties voor onbepaalde tijd in 2026 van start gaat. Alberts: 'Er valt nog een wereld te winnen als het gaat om het echt toegankelijk maken van Amsterdam voor mensen met een beperking, maar het stoppen met deze bureaucratische rompslomp is een stap in de goede richting.'