SP wil dat huisartsen vaker voorrang en meer steun krijgen bij zoektocht naar praktijkruimte

16 oktober 2024

Foto: DALL-E 3 / Openai

Vanwege de extreem hoge prijzen in het Amsterdamse vastgoed kunnen startende huisartsen nog moeilijk een praktijkruimte vinden en gevestigde huisartsen moeilijk hun praktijk behouden of overdragen. Om laagdrempelige zorg in alle wijken te kunnen behouden willen de SP en de PvdA dat huisartsen vaker voorrang en betere hulp van de gemeente krijgen bij het vinden van een praktijkruimte.

SP-fractievoorzitter Remine Alberts: "Huisartsen zijn de dupe van deze akelige uitwas van het kapitalisme. Vastgoed is een verdienmodel geworden, en de zorg ook. Commerciële partijen kunnen eigen tarieven bepalen maar een huisarts is afhankelijk van de tarieven van een zorgverzekeraar."

Door de marktwerking in de zorg worden huisartsen gezien als zelfstandige ondernemers die elkaar moet beconcurreren en niet mogen samenwerken.  Als overheid hulp bieden om geschikte huisvesting te vinden mag niet zomaar, dat zou 'de marktwerking verstoren' is de liberale gedachte. Bovendien zijn huisartsen volgens de wet zelfstandige ondernemers die het zelf moeten regelen. Voeg daar de torenhoge huurprijzen in Amsterdam aan toe en het is wel duidelijk waarom het voor huisartsen lastig, zo niet onmogelijk is, om betaalbare praktijkruimten te vinden n de stad.

De SP stelt nu samen met de PvdA voor om huisartsen voorrang te geven op het huren van een pand wanneer er gemeentelijk vastgoed vrijkomt.
Op deze manier kan de gemeente 'via een omweg' huisartsen toch aan geschikte praktijkuimten helpen. Andere manieren om huisartsen te hulp te schieten zijn ruimte maken voor nieuwe locaties in bestemmingsplannen of meerdere zorgfuncties in de buurt samenbrengen zoals in Oud-Zuid is gebeurd.

Alberts: "Iedere Amsterdammer verdient een huisarts en goede zorg in de eigen wijk. Het is voor de meeste patiënten erg belangrijk dat ze op een eigen vaste huisarts kunnen rekenen. Het is de huisarts die de patiënt goed kent, die het direct ziet als er echt iets aan de hand is, en aan vroegsignalering kan doen."

De SP zal er bij het college op aandringen snel werk te maken van het voorstel. Vanwege de enorme schaarste en de gigantische hoge prijzen is het belangrijk dat het stadsbestuur snel ingrijpt. Het voorstel van de SP en de PvdA zal volgende week besproken worden in de raadscommissie ruimtelijke ordening.