Verbod op loden leidingen nodig om particuliere huurhuizen gezond te maken

10 december 2021

Verbod op loden leidingen nodig om particuliere huurhuizen gezond te maken

Foto: SP

Het is hard nodig dat er een landelijk verbod op loden waterleidingen komt. Uit steekproeven in wijken met vooroorlogse woningen blijkt in sommige wijken met particuliere woningen wel 25% van de huizen nog loden waterleidingen te hebben. SP-wethouder Jakob Wedemeijer: “Drinkwater uit loden leidingen kan erg slecht zijn voor bijvoorbeeld kinderen. Kennelijk komen de vastgoedeigenaren niet uit zichzelf in actie om hier wat aan te doen, schandalig. Daarom zou het goed zijn als minister Ollongren nu eindelijk initiatief neemt in plaats van te wijzen naar de ‘eigen verantwoordelijkheid’ van verhuurders. Die nemen ze kennelijk niet.”

Wedemeijer ging samen met stichting !WOON, de door de gemeente gesubsidieerde huurdersondersteuning, op bezoek bij vooroorlogse woningen op te zien of het drinkwater gezond is. Wedemeijer schrok van de slechte situatie: “Een bewoonster vertelde me dat ze met haar zes jaar oude kind in een huis met loden leidingen woont. De loden leidingen zijn nog steeds niet allemaal verwijderd en ze maakt zich enorme zorgen over de gezondheid van haar kind, dat tot twee jaar terug water uit de kraan dronk. Ik ben enorm geschokt dat dit nog op zo grote schaal voorkomt, terwijl we weten hoe ongezond het is. We doen er samen met stichting !WOON alles aan om huurders bij te staan, maar dit kan alleen snel worden opgelost als er een landelijk verbod komt.”

Juist bij woningcorporaties wordt wél hard gewerkt om loden waterleidingen te vervangen. In een aantal wijken, vooral in Noord, bleek twee jaar terug dat er nog veel loden waterleidingen in de huizen zitten. Via een grootschalig programma worden die nu door de corporaties verwijderd. Het programma is naar verwachting komend voorjaar klaar, sneller dan eerst werd ingeschat. Wedemeijer: “Dat is goed nieuws voor de bewoners van deze huizen. Zij kunnen straks weer gezond water uit de kraan drinken, zoals dat gewoon hoort in onze stad. Hoog tijd dat dat ook geregeld wordt voor álle bewoners, ook van woningen die op de vrije markt verhuurd worden.”