SP met twee zetels de Amsterdamse gemeenteraad in

17 maart 2022

SP met twee zetels de Amsterdamse gemeenteraad in

Foto: SP

De (voorlopige) uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen is bekend. Zoals het er nu uitziet gaat de SP de komende vier jaar met twee zetels de Amsterdamse raad in. Ook lijkt het er op dat de SP met 1 zetel mag gaan plaatsnemen in de stadsdeelcommissie in Oost. SP-fractievoorzitter Remine Alberts: “Helaas is het ons niet gelukt om de drie zetels van de vorige periode vast te houden. Maar ik ben strijdbaar. Wanneer je Amsterdammers spreekt, of dat nu in Betondorp of op de markt in Ganzenhoef is, dan merk je dat de behoefte aan sociale strijd nog altijd groot is. Er valt voor de SP dus nog een wereld te winnen.”

De definitieve uitslag van de verkiezingen volgt in de loop van maandag 21 maart. Wel kan al met zekerheid gesteld worden dat de grootste partij deze verkiezingen, ‘de partij van de niet-stemmers' is geworden. De opkomst is uiteindelijk blijven steken op 46%. Dit betekent dat meer dan de helft van de Amsterdamse kiezers niet gestemd heeft. Deze historisch lage opkomst past in een landelijk beeld. Ook in andere grote steden is de opkomst laag te noemen.

Alberts: “De lage opkomst is zorgwekkend. Veel Amsterdammers zijn het vertrouwen in de politiek verloren. En dat is natuurlijk niet zo gek als je steeds, crisis of geen crisis, aan het kortste eind trekt. Het is aan ons als SP om dit vertrouwen te herstellen en om te voorkomen dat er in Amsterdam zoiets als ‘vergeten buurten’ ontstaan.”