Behoud café Rooie Nelis voor Amsterdam

20 april 2022

Behoud café Rooie Nelis voor Amsterdam

Foto: Andrew Nash / Flickr

De SP pleit voor het behoud van het Jordanese café Rooie Nelis. In antwoord op vragen van de SP zegde burgemeester Halsema toe met betrokkenen in gesprek te willen over de toekomst van het café. Ook noemde de burgemeester de toekomstige viering van 750 jaar Amsterdam een goede aanleiding om aandacht te besteden aan het ‘unieke Amsterdamse café’.

Vorige week kwam het verdrietige nieuws naar buiten dat Blonde Sien, eigenares van café Rooie Nelis, is overleden. Café Rooie Nelis is als ‘parel voor de Jordaan’ een geliefde plek bij vele Amsterdammers.
Bij een eventuele verkoop van het café aan een eigenaar met nieuwe plannen zou het café met zijn unieke sfeer zomaar ineens kunnen verdwijnen. Als het aan de SP ligt blijft Rooie Nelis behouden voor de stad.

In het verleden heeft de gemeente samen met andere betrokkenen er voor gezorgd dat een andere ‘iconische plek’, café ’t Mandje, behouden is gebleven voor de stad. Alberts: “Ook Rooie Nelis mag  niet verloren gaan voor Amsterdam. Ik roep het stadsbestuur daarom op om creatief te zijn en zich in te zetten voor behoud van het café.”