Bouw 114 sociale seniorenwoningen van start bij het Amstelkwartier

18 mei 2022

Bouw 114 sociale seniorenwoningen van start bij het Amstelkwartier

Foto: Woonzorg / Woonzorg

In het Amstelkwartier is begonnen met de bouw van 114 nieuwe sociale huurwoningen speciaal voor oudere Amsterdammers. SP-wethouder Jakob Wedemeijer: “Ik ben trots op dit project.
De samenleving verwacht dat ouderen zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Maar dan moeten de woningen die betaalbaar en geschikt zijn om oud in te worden er wel zijn. Daar leveren we nu een belangrijke bijdrage aan.”

Het is de bedoeling dat het complex in 2024 klaar is om bewoond te worden. Een van de redenen dat het complex geschikt is voor  ouderen is dat het complex zo is ingericht dat bewoners ‘elkaar gemakkelijk een handje kunnen helpen.’ Zo zijn er voorzieningen als een kookstudio die gedeeld worden en zijn er ook woningen die door meerdere bewoners bewoond worden. Andere voorzieningen zoals de binnentuin stimuleren het sociale contact en helpen om eenzaamheid tegen te gaan.

De bouw van de 114 seniorenwoningen bij het Amstelkwartier staat niet op zichzelf. Het project is onderdeel van de ambitie om de komende jaren flink veel ouderen woningen in aanbouw te nemen. Zo hebben het stadsbestuur, woningcorporaties, zorgverleners en andere betrokken partijen gezamenlijk de ambitie uit gesproken om de komende vijf jaar  tweeduizend ‘geclusterde ouderenwoningen’ bij te bouwen. Wedemeijer: “Het aantal ouderen zal de komende jaren flink toenemen in Amsterdam. Er is dus nog genoeg werk te verzetten om ervoor te zorgen dat iedere oudere geschikte en betaalbare woonruimte vindt.”