Proef met elektrische deelfietsen van start in Haarlemmerstraat

27 juli 2022

Proef met elektrische deelfietsen van start in Haarlemmerstraat

Foto: Franklin Heijnen / Flickr

Ondernemers in de Haarlemmerstraat kunnen de komende maanden gebruikmaken van elektrische deelbakfietsen om hun producten te bezorgen. De proef met de deelbakfietsen duurt ruim een half jaar en is het resultaat van een samenwerking tussen de ondernemersvereniging in de Haarlemmerbuurt en de gemeente.

Voormalig SP-raadslid Tiers Bakker heeft zich hard gemaakt voor de proef en is enthousiast: “De proef met de ‘bezorgbakfietsen’ is een slimme manier om te zorgen voor minder autoverkeer, minder uitstoot en het geeft Amsterdamse mkb’ers meer bewegingsvrijheid door ze minder afhankelijk te maken van commerciële bezorgdiensten.”

Bakker heeft zich in de afgelopen raadsperiode ingezet voor strakke regulering als het gaat om het aanbieden van deelvervoer. De meeste Amsterdammers herinneren zich nog wel dat een aantal zomers geleden de eerste commerciële aanbieders van deelfietsen hun intrede deden in de stad.  Binnen no-time was de hele binnenstad bezaaid met duizenden deelfietsen. Ze zorgden voor overlast en ‘verrommeling van de openbare ruimte.’ Sindsdien zijn er daarom duidelijke spelregels gekomen om  herhaling van deze ellende te voorkomen en is het aantal aanbieders beperkt.

Bakker: “Bewoners hoeven niet bang te zijn dat hun straat straks bezaaid is met bakfietsen. De fietsen kunnen echt alleen gebruikt worden door ondernemers uit de Haarlemmerstraat en zijn bedoeld om het bezorgen te verduurzamen. Hoe de proef verder uitpakt en of het een succes wordt zal de komende tijd moeten uitwijzen.”