Red kwekerij Osdorp!

28 september 2022

Red kwekerij Osdorp!

Foto: Kwekerij Osdorp / Kwekerij Osdorp

De dagbesteding bij Kwekerij Osdorp dreigt te verdwijnen door nieuw beleid van de gemeente Amsterdam. Dit zou betekenen dat ruim 200 Amsterdammers hun geliefde dagbesteding kwijtraken. In een aangevraagd spoeddebat hebben de SP en VVD het stadsbestuur opgeroepen om de Kwekerij te redden.

SP-fractievoorzitter Remine Alberts: “De dagbesteding bij Kwekerij Osdorp is een parel voor de stad. De Kwekerij laat zien hoe je op een sociale manier Amsterdammers die kwetsbaar zijn kunt helpen aan een fijne en zinvolle dagbesteding waar ze zich vertrouwd en veilig voelen.”

De Kwekerij is een succesvol initiatief dat al langere tijd potplanten, gewassen, en groente verbouwd en deze aanlevert aan Amsterdamse restaurants, maar bijvoorbeeld ook voedselinitiatieven ondersteunt zoals de Voedselbank. Sommige bezoekers komen hier al vele jaren en werken hier op vrijwillige basis waardoor zij zichzelf gigantisch ontwikkelen. Ook wordt er op de Kwekerij Nederlandse les aangeboden en er is de mogelijkheid een mbo-diploma te behalen.

Ze dreigen geen subsidie meer te krijgen van de gemeente omdat het beleid rondom dagbestedingen is veranderd. Dit zou betekenen dat veel mensen hun plek kwijtraken. De SP vindt dit onacceptabel. Het liberale marktdenken hoort niet thuis bij ‘dagbesteding' in de zorg. Deze mensen zijn geen marktproduct die je moet aanbesteden. De gevolgen zijn absurd, een sociaal en succesvol initiatief moeten we juist steunen en niet om zeep helpen met  bureaucratische regelgeving.

De medewerkers en de cliëntenraad van de Kwekerij zijn inmiddels een petitie gestart om steunbetuigingen te verzamelen. Alberts: “Wij steunen de medewerkers van harte en zullen ze blijven steunen net zolang tot hun Kwekerij gered is.”

Teken hier de petitie om de Kwekerij te redden