Wethouder lijkt met oplossing voor Kwekerij Osdorp te komen

14 oktober 2022

Wethouder lijkt met oplossing voor Kwekerij Osdorp te komen

Foto: Kwekerij Osdorp / Kwekerij Osdorp

Nadat de SP het onderwerp al eerder had aangekaart lijkt wethouder Shula Rijxman (Zorg) nu met een mogelijke oplossing te komen voor Kwekerij Osdorp. De sociale onderneming waar meer dan 200 Amsterdammers een waardevolle dagbestedingsplek hebben
wordt met sluiting bedreigd.

De wethouder gaat een coördinator aanstellen die de Kwekerij zal helpen een oplossing te zoeken om sluiting te voorkomen. SP-fractievoorzitter Remine Alberts: " Voor de SP is het van uiterst belang dat dit iemand is met expertise op dit vlak en iemand die begrijpt hoe het werkt met deze doelgroep. Een technocraat is niet wenselijk."

Tijdens het raadsdebat brachten diverse sprekers het belang van de dagbesteding onder de aandacht. Vooral het verhaal van een van de medewekers van de Kwekerij, die vertelde wat de dagbesteding voor hem en zijn collega's betekent, maakte indruk.

Alberts: "De noodkreet van de insprekers blijft hangen, dit voel je. De persoonlijke verhalen benadrukken nogmaals dat de Kwekerij meer is dan alleen een dagbesteding. Voor deze mensen is dit een thuis, een plek waar ze zich veilig voelen en waar ze zich ontwikkelen. Dit mag niet verdwijnen".

Het is nog niet helemaal duidelijk hoe het in de nabij toekomst verder gaat met de Kwekerij. Het stadsbestuur lijkt in de richting van een oplossing te bewegen door een coördinator aan te stellen. De SP zal zich blijven inzetten voor behoud van Kwekerij Osdorp net zolang totdat Kwekerij Osdorp definitief is gered.