SP Amsterdam blijft strijden voor Kwekerij Osdorp en tegen aanbestedingsgekte

14 december 2022

SP Amsterdam blijft strijden voor Kwekerij Osdorp en tegen aanbestedingsgekte

Foto: Kwekerij Osdorp / Kwekerij Osdorp

De sociale onderneming waar meer dan 200 Amsterdammers een waardevolle dagbestedingsplek hebben gevonden heeft te horen gekregen dat zij definitief hun deuren moeten sluiten en dit is voor de SP en bijna de gehele raad in Amsterdam onacceptabel. In eerdere debatten met de wethouder was de boodschap van de SP aan de wethouder heel duidelijk: RED KWEKERIJ OSDORP! Voor de SP is de strijd nog niet gestreden.

De wethouder had na aandringen van o.a. de SP een verkenner in het leven geroepen om samen met de kwekerij naar een oplossing te zoeken. Echter, hebben deze gesprekken niet kunnen leiden tot een oplossing voor de kwekerij en voor haar werknemers. Doordat aanbieder bij een aanbestedingsronde van de gemeente een minder grote opdracht kreeg, gaat de kwekerij dicht ondanks de roep om tot een creatieve oplossing te komen.

SP-fractievoorzitter Remine Alberts: " Het is regels tegenover mensen, en dat kan niet, en dat moet je niet willen als gemeente Amsterdam. Dit had gewoon moeten lukken en de wethouder had met haar vuist op tafel moeten slaan. Ik ben zwaar teleurgesteld en wij blijven vechten voor deze mensen en om de kwekerij open te houden."

De dagbesteding bij Kwekerij Osdorp dreigt te verdwijnen door nieuw beleid van de gemeente Amsterdam. Dit zou betekenen dat ruim 200 Amsterdammers hun geliefde dagbesteding kwijtraken. De gevolgen voor de kwekerij en de impact die dit heeft voor de bezoekers is een regelrechte ramp. Aanstaande woensdag zal in de raad wederom gesproken worden over de kwekerij en het aanbestedingsfiasco waar deze kwetsbare groep de dupe van is geworden.