Amsterdam moet nieuwe wet aangrijpen om huisjesmelkers strenger aan te pakken

14 maart 2023

Amsterdam moet nieuwe wet aangrijpen om huisjesmelkers strenger aan te pakken

Foto: SP

De SP roept het stadsbestuur op zich voor te bereiden op de komst van een nieuwe wet die het mogelijk maakt om huisjesmelkers strenger aan te pakken.Op dit moment heeft de gemeente geen juridische instrumenten in handen om in te grijpen bij verhuurders die ten onrechte hoge servicekosten vragen. Met de komst van de nieuwe wet, die er mede dankzij SP-Kamerlid Sandra Beckerman is gekomen, kan de gemeente in de toekomst gaan ingrijpen. SP-fractievoorzitter Remine Alberts: “Dat ingrijpen heel hard nodig is weten Amsterdamse huurders maar al te goed. Neem Change=, deze verhuurder vraagt ten onrechte torenhoge servicekosten. Het is goed dat Amsterdam straks boetes kan gaan uitdelen als verhuurders hun leven niet verbeteren.’

In schriftelijke vragen aan het stadsbestuur vraagt de SP onder andere hoe Amsterdam zich voorbereidt op de komst van de nieuwe wet. Gaat Amsterdam extra ambtenaren vrijmaken om de nieuwe wetgeving te handhaven? Heeft Amsterdam goed in beeld hoe omvangrijk de malafide verhuurpraktijken in de stad zijn? Waar kunnen huurders die te hoge borg of onterecht sleutelgeld willen aankaarten straks terecht? Ook wil de SP weten hoe de procedures er straks uitgaan zien bij het uitdelen van boetes door de gemeente.

De Wet Goed Verhuurderschap is aangenomen door de Tweede Kamer en ligt momenteel ter goedkeuring bij de Eerste Kamer. De verwachting is dat de wet in januari 2024 in werking treedt. Alberts: “ Extra instrumenten om de positie van huurders te verbeteren zijn zeer welkom. Het is nu aan het stadsbestuur om de handschoen op te pakken en de wet te gaan handhaven als de wet er eenmaal is.”