SP en bewoners in actie voor behoud van metro 53

15 mei 2023

SP en bewoners in actie voor behoud van metro 53

Foto: SP / SP

De directe verbinding tussen station Gaasperplas en Amsterdam Centraal gaat verdwijnen in de nieuwe plannen van het GVB. Met het wegvallen van metro 53 zal een groot deel van Zuidoost de directe verbinding met de stad verliezen.  Bewoners uit de Bijlmer zijn inmiddels een petitie gestart voor behoud van metro 53. Uiteraard steunt de SP de bewoners in hun strijd voor het behoud van de directe verbinding met de stad.

SP-raadslid Erik Bobeldijk: "Zuidoost mag niet de dupe worden van deze bezuinigingen. De verschaling van het ov moet echt een halt toe worden geroepen. Gelukkig gaat het stadsbestuur 7,5 miljoen uittrekken om verschraling tegen te gaan. Wij zeggen als SP gebruik dit geld nou om de buitenwijken, zoals Zuidoost en Nieuw-West goed bereikbaar te houden."

In de plannen van het GVB worden de lijnen 50 en 53 samengevoegd tot één lijn die van Gaasperlas naar Isolatorweg rijdt. Dit betekent dat het oostelijke deel van de Bijlmer zijn directe verbinding met Centraal Station verliest en bewoners uit Kraaiennest of Ganzenhoef moeten overstappen op Van der Madeweg. Bewoners uit Holendrecht en Reigersbos raken met deze plannen hun directe verbinding met Zuid en Nieuw-West kwijt.

De vraag is gerechtvaardigd wat de Bijlmer per saldo opschiet met deze nieuwe vervoerplannen, er verdwijnt een metrolijn en een directe verbinding met de stad.

Wil jij ook dat metro 53 gewoon blijft rijden? Teken dan hier de petitie die online is gestart door de bewoners van Zuidoost.

Door direct de QR-CODE te scannen:

Foto: SP / SP