Vijf vragen aan SP’er Marja Remesar over het project Voedselkracht in Betondorp

9 mei 2023

Vijf vragen aan SP’er Marja Remesar over het project Voedselkracht in Betondorp

Foto: Wouter Monteban

Iedere vrijdag van 17:00 tot 19:00 uur kunnen mensen in het Brinkhuis in Betondorp een voedselpakket komen ophalen.

SP’er Marja Remesar heeft met haar stichting HeartLinQ het project “Voedselkracht” opgezet in Betondorp in Amsterdam. Met dit project streven Marja en de vrijwilligers niet alleen naar het bestrijden van voedselverspilling, maar ook naar het versterken van de gemeenschap. De boodschappen worden duurder en veel mensen kunnen een extra steuntje in de rug goed gebruiken.

1. Wat doen jullie precies?

Met het project Voedselkracht zamelen wij zoveel mogelijk voedsel in die wij vervolgens uitdelen in het Brinkhuis in Betondorp.  Dit voedsel wordt verspreid onder mensen die het goed kunnen gebruiken. De bewoners hoeven zicht niet te identificeren of formulieren in te vullen, maar zijn van harte welkom om een pakket op te halen. Hierdoor blijft de hulp die aangeboden wordt laagdrempelig en zorgt de stichting voor een zo breed mogelijke verspreiding, zodat iedereen de kans krijgt om te profiteren van het initiatief.

Met het project hopen wij mensen bewust te maken van voedselverspilling, honger te verminderen en de gemeenschap in Betondorp samen te brengen. In een tijd waarin de boodschappen duurder worden is het een win-winsituatie. Iedereen is welkom en naast de hulp die wij aanbieden vinden wij het contact ook erg belangrijk. Wij staan open om naar mensen hun verhalen te luisteren en op een positieve manier contact tot stand te brengen.

2. Hoe komen jullie aan al dat voedsel?

De stichting werkt samen met lokale organisaties en bedrijven om voedsel te verzamelen dat anders weggegooid zou worden. In een tijd als deze is voedselverspilling een doorn in het oog van vele mensen, maar ook van bedrijven en organisaties die zich hier steeds meer van bewust worden.

3. Hoe loopt het allemaal?

We zijn eigenlijk net begonnen, maar we merken dat de vraag naar de voedselpakketten erg groot is. We merken dat het organiseren van voedseluitgifte geen gemakkelijke taak is en dat er veel organisatie bij komt kijken. We kunnen altijd een paar extra handen gebruiken, maar wij gaan uit van positiviteit en hopen dat mensen elkaar hier ontmoeten en geïnspireerd raken om zich ook in te zetten voor de buurt.

4. Wat voor mensen kom je tegen?

Dit loopt enorm uiteen. Je ziet bijvoorbeeld grote gezinnen voor wie het duurder worden van de boodschappen problematisch geworden is. Maar we zien ook mensen die fulltime werken en gewoon niet meer rond kunnen komen. Het mooie is dat hier de samenleving samen lijkt te komen.

5. Wil je verder nog iets kwijt?

Positiviteit! Voor onze stichting en voor mij persoonlijk is het belangrijk dat wij uitgaan van positiviteit. Natuurlijk is het verdrietig dat deze projecten nodig zijn in een land als Nederland, maar door mensen elkaar te laten ontmoeten en de hulp zo laagdrempelig mogelijk te houden hopen wij mensen te inspireren en willen wij dat mensen hier vrolijk de deur uitgaan.

Al is het maar met een extraatje voor het weekend dat niet voor iedereen vanzelfsprekend is.

Voor meer informatie over de Stichting HeartLinQ kun je een kijkje nemen op de website:  https://www.heartlinq.nl/
Ook kan je de stichting online volgen: https://www.facebook.com/HeartLinQ