Zuidoost in actie voor behoud metro 53

22 mei 2023

Zuidoost in actie voor behoud metro 53

Foto: SP

Metro 53 dreigt te verdwijnen uit Amsterdam Zuidoost. Bewoners uit Nellestein, Camping Gaasperplas en anderen zijn inmiddels een petitie gestart tegen deze plannen van het GVB. De SP steunt de initiatiefnemers in hun strijd voor goed openbaar vervoer en ging daarom dit weekend samen met bewoners op pad om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen voor behoud van metro 53.

In de nieuwe plannen van het GVB worden metro 50 en metro 53 samengevoegd tot één metro. Metro 50 rijdt dan voortaan van Gaasperplas tot Isolatorweg. Wie vanuit Bijlmer Oost (Kraaiennest Ganzenhoef/Gaasperplas) naar Centraal Station of het centrum van de stad wilt moet dan overstappen. Dit terwijl er nu een rechtstreekse verbinding is met het centrum.

Foto: SP / SP

De SP is fel gekant tegen dit en andere plannen van het GVB om  het aanbod van openbaar vervoer te verschralen in Amsterdam.
SP-raadslid Erik Bobeldijk: ‘Het is niet uit te leggen dat Zuidoost straks een metrolijn moet inleveren. Dit terwijl er wel geïnvesteerd wordt in het verlengen van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol.’

Als het aan de SP ligt gaan het stadsbestuur en de Vervoerregio juist investeren in goede bereikbaarheid van stadsdelen als Zuidoost, Noord en Nieuw-West. Over een paar weken wordt in juni de nieuwe dienstregeling van het GVB besproken in de Vervoerregio.

Wil je metro 53 behouden?  Tekenen kan hier

Wil je meehelpen met de acties? Stuur even een mailtje naar amsterdam@sp.nl