SP steunt bewoners Zuidoost in strijd voor behoud van de metro

14 mei 2024

SP steunt bewoners Zuidoost in strijd voor behoud van de metro

Foto: wouter monteban / wouter monteban

Vanavond demonstreert een groep bewoners uit Zuidoost voor behoud van de metrolijnen 50 en 53 in Zuidoost. Vanuit het stadsbestuur (PvdA, GroenLinks, D66) klinken al langer planen om een metrolijn uit Zuidoost te schrappen, door de huidige aparte metrolijnen 50 (Gein-Isolatorweg) en 53 (Gaasperplas -Centraal Station) samen te voegen tot één metrolijn.

SP-raadslid Erik Bobeldijk: “Het schrappen van een metrolijn uit Zuidoost is onacceptabel. Een groot deel van Zuidoost dreigt hierdoor de directe verbinding met de binnenstad te verliezen. Bewoners geven sinds 2017 keer op keer aan, wij willen dit niet. Wij willen de directe verbinding met het centraal station behouden. Maar de Stopera en wethouder Van der Horst (D66) luisteren maar niet naar de bewoners.”

Vanavond vergadert de Vervoerregio over de toekomst van het openbaar vervoer en het metronetwerk in Amsterdam.  In de regioraad zitten raadsleden uit Amsterdam, maar ook uit omringende gemeenten zoals Diemen en Amstelveen. De SP zal tijdens deze vergadering met voorstellen komen om de huidige metrolijnen in de Bijlmer te behouden. Ook komt de SP met een voorstel om alternatieven te onderzoeken, zodat er geen metro uit Zuidoost geschrapt hoeft te worden.

Het GVB en de Vervoerregio stellen zich op dit moment op het standpunt dat rituitval van metro’s en seinstoringen aangepakt moeten worden door minder metro’s door de tunnel naar het centraal station te laten rijden.
Dit betekent dat Zuidoost de rechtstreekse verbinding naar het centraal station kwijtraakt. Er zijn echter ook andere technische oplossingen mogelijk, zoals het maken van een keerpunt voor de metrolijnen of aanpassingen in de Oostbuistunnel. De SP wil graag dat deze alternatieve scenario’s onderzocht gaan worden door een onafhankelijk onderzoeksbureau.