Zuidoost eensgezind: acties voor behoud van de metrolijnen gaan door!
Zuidoost eensgezind: acties voor behoud van de metrolijnen gaan door!
De bewoners van de K-buurt en omgeving zijn eensgezind: de acties voor behoud van goed openbaar vervoer in Zuidoost gaan door. SP-raadslid Erik Bobeldijk: “Samen met de inwoners van Zuidoost en bewonersplatforms als Hart voor de K-buurt en de Vrienden van Duivendrecht zal de SP blijven knokken voor het behoud van de huidige metrolijnen 53 (Gaasperplas- CS) en 50 (Gein-Isolatorweg) en buslijn 41 van Holendrecht naar Muiderpoort.”
In buurthuis de Bontekraai, vlakbij metrostation Kraaiennest, organiseerde de SP samen met Hart voor de K-buurt een goed bezochte bewonersbijeenkomst over het openbaar vervoer in Zuidoost. De plannen van het GVB om vanaf 2025 het metronetwerk ‘te ontvlechten’ maakten veel reacties los in de zaal. Veel bewoners vroegen zich af waarom nu voor de derde keer op rij door het GVB wordt voorgesteld dat Zuidoost een metrolijn moet inleveren. In 2017 en 2023 tekenden de bewoners van Zuidoost immers al massaal protest aan tegen het plan. Het GVB ziet ontvlechten – minder metro’s door de tunnel naar Centraal Station laten rijden – als de oplossing tegen storingen en rituitval van de metro.
Ontvlechten: beleidstaal voor het schrappen van een metrolijn. Ontvlechten betekent in dit geval dat er één metrolijn uit Zuidoost verdwijnt door de twee metrolijnen 50 en 53 samen te voegen tot één metrolijn. Bewoners uit het oosten van de Bijlmer (Kraaiennest, Ganzenhoef en Gaasperplas) moeten dan voortaan overstappen op Van der Madeweg wanneer zij naar het centraal station en de binnenstad willen reizen. Maar ook voor de inwoners uit het westen van de Bijlmer betekent het straks vaker overstappen. Waar je bijvoorbeeld nu nog in één keer vanaf station Holendrecht met de metro naar station Sloterdijk kunt reizen, zul je straks moeten overstappen op Van der Madeweg. Kortom: het schrappen van de directe verbinding tussen Gaasperplas en Centraal Station heeft voor alle ov-reizigers in Zuidoost consequenties.
Het alternatief van Hart voor de K-buurt: De verbonden stad
Voorman van Hart voor de K-buurt Mike Brantjes pleitte voor een alternatief plan: het plan van de Verbonden Stad. Hij stelt voor om metrolijn 51 niet meer door de tunnel naar Centraal Station te rijden, maar door te trekken naar de Gaasperplas. Met deze ingreep rijden er straks minder metro’s door de tunnel naar Centraal Station (een belangrijke wens van het GVB om storing en uitval van metro’s te voorkomen) en wordt het oosten van de Bijlmer verbonden met Nieuw-West: de verbonden stad. Metro 53 kan in dit scenario tussen Gaasperplas en Centraal Station blijven rijden.
De SP ziet graag dat andere manieren om rituitval en storingen te voorkomen zonder te ontvlechten serieus onderzocht worden. Er kan gekeken worden naar technische verbeteringen in de software, het uniformeren van het type metrotreinen, of er kan onderzocht worden of het net als in andere steden haalbaar is een ‘keersysteem’ te maken voor de metrolijnen, zodat je bij storing en uitval meer flexibel bent.
14 mei besluitvorming in de Vervoerregio
Dinsdag 14 mei is er een nieuwe vergadering van de Vervoerregio.
De Vervoerregio is het orgaan waarin gemeenteraadsleden uit Amsterdam en omgeving, zoals Diemen en Amstelveen, besluiten nemen over het openbaar vervoer in de regio. SP-raadslid Erik Bobeldijk: “Zuidoost zal druk op de ketel moeten houden. Voorlopig zet het GVB zijn wens om een metro te schrappen door. De SP zal zij aan zij met bewoners blijven strijden voor goed openbaar vervoer in Zuidoost.”
Houd onze site in de gaten voor het vervolg van de acties.