Stemadvies SP: Stem 6 juni 'tegen' bij referendum hoofdgroenstructuur

3 juni 2024

Stemadvies SP: Stem 6 juni 'tegen' bij referendum hoofdgroenstructuur

Foto: Oda de Wit / Wikimedia Commons

De SP maakt zich grote zorgen over de nieuwe plannen voor de zogenaamde hoofdgroenstructuur. Als de huidige plannen doorgaan, worden plekken als kunstgrasvelden en snelwegbermen ook aangemerkt als groen, waardoor er onterecht meer groen lijkt te zijn dan er is. Bovendien wordt het aanwezige groen in de stad minder beschermd. De SP adviseert Amsterdammers daarom om bij het referendum 'tegen' te stemmen.

Op 6 juni, tegelijk met de Europese Parlementsverkiezingen, mogen Amsterdammers stemmen in een stadsreferendum. Het raadgevende referendum gaat over het voorgenomen besluit van het stadsbestuur om de hoofdgroenstructuur aan te passen.

SP-fractievoorzitter Remine Alberts: "Met deze plannen kan soms toch gewoon gebouwd worden in het beschermd groen. Zo staat in de plannen dat windturbines niet in de natuur mogen worden gebouwd, tenzij een natuurgebied door de gemeenteraad als zoekgebied voor windenergie is aangemerkt. Dit maakt de weg vrij voor windturbines in natuurgebieden als de Gaasperplas of de Diemerscheg."

Laat uw stem daarom niet verloren gaan! Stem op 6 juni 'tegen' bij het referendum over de hoofdgroenstructuur.

Behoefte aan meer informatie? Lees hier de referendumkrant.