Bewaaradvies op parkeerkaartje

31 juli 2013

Bewaaradvies op parkeerkaartje

Het stadsbestuur moet op het parkeerkaartje het advies zetten om dit niet onmiddellijk weg te gooien. Het kan als bewijs dienen bij bezwaar aantekenen wanneer een parkeerboete onterecht is uitgeschreven. SP-raadslid Remine Alberts: "Nu er zal worden overgegaan op digitaal beboeten, kunnen mensen hun parkeerkaartje al hebben weggegooid als zij de boete in de brievenbus krijgen. Zij hebben namelijk geen bon meer achter de ruitenwisser gevonden." Daarnaast wil de SP dat de parkeerbon voortaan sneller op de deurmat ligt.

Minister Opstelten (VVD) wil dat agenten vanaf 2016 de meest voorkomende boetes alleen nog maar digitaal invoeren in hun handcomputer. Dit om administratieve rompslomp te laten verdwijnen en dus kosten te besparen. De Raad van State is daar zeer kritisch over, omdat mensen zich dan niet meer zo goed tegen een boete kunnen verdedigen. Een parkeerkaartje kan dan als bewijsstuk dienen dat een parkeerboete onterecht is gegeven.

De SP wil weten hoe vaak er onterechte parkeerboetes worden uitgeschreven en hoe vaak mensen geen bewijs kunnen tonen. En ook of de gemeente verwacht dat dit zou kunnen toenemen als gevolg van de digitalisering. De gemeente zou het eenvoudiger kunnen maken door zelf ervoor te zorgen dat de parkeerboete binnen een week bij de overtreder in de brievenbus ligt en op het parkeerkaartje af te drukken dit minstens vier weken te bewaren. De SP heeft de gemeente opgeroepen om deze maatregelen te treffen.