Steun voor verjaardag arme kinderen

31 juli 2013

Steun voor verjaardag arme kinderen

Amsterdam gaat stichting Jarige Job ondersteunen om ervoor te zorgen dat ook voor kinderen die opgroeien in een arm gezin, hun verjaardag een feestelijke dag wordt. Dat antwoordde het stadsbestuur op vragen van de SP. Fractievoorzitter van de SP Laurens Ivens: "Voor elk kind hoort een verjaardag een feestdag te zijn, ook als de ouders dit niet kunnen betalen. Stichting Jarige Job helpt daarbij, en gemeente Amsterdam gaat hen nu ondersteunen door in contact te brengen met de arme Amsterdamse kinderen."

Landelijk zijn er zo'n 60.000 kinderen die niet hun verjaardag kunnen vieren omdat ze opgroeien in armoede. Dat geldt ook voor veel kinderen in Amsterdam, waar n op de vier kinderen in armoede opgroeit. Dat betekent dus geen cadeautje of zelfs een ziekmelding op school omdat er geen traktatie is. Stichting Jarige Job zet zich in voor deze kinderen en geeft ze speciaal op hun verjaardag een verjaardagsbox met cadeautjes, traktaties voor op school en een verjaardagscake.

Dankzij van de oproep van de SP kunnen in de toekomst meer kinderen bereikt worden voor zo’n verjaardagsbox. Ivens: "Het blijft natuurlijk gnant dat in onze rijke stad deze armoede voorkomt. De SP zal zich ervoor blijven inzetten dat de stad een vuist tegen kinderarmoede gaat maken. Nu het stadsbestuur aangeeft Jarige Job te willen ondersteunen, is het hopelijk in ieder geval mogelijk dat meer kinderen een zorgeloze en leuke verjaardag kunnen vieren."