h

Opinie: Better Place en de knuffeleconomie

8 juni 2013

Opinie: Better Place en de knuffeleconomie

Elektrisch rijden heeft de toekomst. Zeker met schone vormen van energie kan op die manier het autoverkeer veel minder belastend worden voor het milieu. Ondanks deze rijke toekomst, werd vorige week het faillissement het Israelisch-Amerikaanse accuwisselbedrijf Better Place uitgesproken. Een bedrijf waar ook de gemeente Amsterdam in investeerde. Erg rouwig hoeven we echter niet te zijn over dit faillissement, want schone mobiliteit moet je niet willen bereiken met vieze handen.

Dit artikel verscheen 7 juni op Joop.nl

Kabinet Rutte 1 wilde de banden met Isral extra aanhalen. Nederland moest gaan profiteren van Isralische technologie waar tegenover stond dat Nederland kon helpen met de toekomstige exploitatie van gasvelden in Isral. In die lijn was de komst van Better Place naar Nederland logisch, maar Rutte 1 zag geheel voorbij aan de duistere kanten van het bedrijf Better Place.

Better Place met al vestigingen in onder andere Isral, Australi en Denemarken opende vorig jaar op Schiphol een wisselstation voor elektrische accu’s: een proefproject met tien elektrische auto’s van Renault. Na een proefperiode zou een tweede accuwisselstation worden geopend in Amsterdam Nieuw-West. Vorig jaar nog leende de Europese Investeringsbank 40 miljoen euro aan Better Place. De Gemeente Amsterdam investeerde ook 100.000 euro. Na financiëe chaos bij Better Place heeft nu Renault zich teruggetrokken en is het faillissement van Better Place uitgesproken en is het station op Schiphol gesloten.

Het is vreemd dat gemeente Amsterdam een ton in dit bedrijf stak. Want niet alleen was er al enige sprake van financiëe chaos, ook zijn de activiteiten van Better Place – met een Isralische generaal als baas - in Isral uiterst dubieus. Zo bezit Better Place drie accuwisselstations in de door Isral bezette Palestijnse gebieden en ook n op de bezette Syrische Golan Hoogvlakte dicht bij de illegale Isralische nederzetting Katzrin. Met deze accuwisselstations levert Better Place diensten aan deze illegale nederzettingen en versterkt ze daarmee in economisch opzicht. Better Place profiteerde van Israls roof van Palestijns grondgebied. De weg waaraan Better Place stations liggen verspert voor Palestijnen bovendien de toegang tot hun stad Jericho.

Better Place diende als vlaggenschip om het merk Isral te promoten, en oorlogsmisdaden groen te wassen. Nederland heeft zich in de luren laten leggen door het pro-Isralische kabinetsbeleid en de wens op een makkelijke manier aan schone auto’s te komen. Hopelijk volgt na de val van dit project een definitief einde aan de knuffelhouding tegenover Isral en de Isralische economie en worden internationaal recht en een goede businesscase leidraad in de betrekkingen, zowel voor de gemeente Amsterdam, de Nederlandse regering als de EU. Want schone auto’s bereik je niet met vieze handen.

Laurens Ivens (fractievoorzitter SP-Amsterdam) en Sonja Zimmermann (docP)

U bent hier