Stop geldverspilling aan VNG-jaarcongres (Update)

11 oktober 2012

Stop geldverspilling aan VNG-jaarcongres (Update)

De SP roept wethouder Van der Burg op om te pleiten voor een veel soberder jaarcongres van de VNG. Het luxe tweedaagse congres zal komend jaar iets goedkoper worden, maar met kosten van 800 euro per bezoeker blijft het erg duur. SP-fractievoorziter Laurens Ivens: "De belastingbetalers zullen voor al deze kosten moeten opdraaien. Zeker in een tijd waarop zoveel bezuinigd moet worden, is dit niet te verantwoorden. Door het congres op een vaste locatie te houden en het te beperken tot n dag kan er fors bespaard worden."

Laurens Ivens)

Komende vrijdag besluit de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) hoe het komende congres er uit komt te zien. Het voorstel is om het congres 150 euro per deelnemer goedkoper te organiseren. Dit gebeurt door de warme lunch af te schaffen en de 'fun factor' te beperken. De SP vindt dit nog niet ver genoeg gaan. Ivens: "Het congres kan prima op n dag plaatsvinden. Dit scheelt veel kosten voor de organisatie. Daarnaast zijn er dan geen kosten voor de overnachting en hoeft er geen feestelijk avondprogramma georganiseerd te worden. Nu onze stad 400 miljoen moet bezuinigen is een overdreven congres met een feestavond echt niet passend. Ik roep wethouder Van der Burg op om hier namens onze stad voor te pleiten."

Het zit de SP ook dwars dat raadsleden naast hun ruime onkostenvergoeding een bezoek aan het congres apart kunnen declareren bij de gemeente. Ivens: "We krijgen zo'n 1500 euro netto per maand om onze onkosten te dekken. Elk werkbezoek dat we doen moet daaruit betaald worden, maar kennelijk valt het VNG-congres daar niet onder. Ik begrijp niet dat de belastingbetaler deelname aan dit congres dan nog eens apart moet financieren." De SP zal voorstellen om deelname vanaf 2013 in Amsterdam niet meer apart te financieren.

Update:
Ook VVD-wethouder Van der Burg gaf aan dat een congres van de VNG goed moet zijn, maar daarnaast zo sober mogelijk. Ivens: "Goed dat het stadsbestuur ook beseft dat soberheid bij dit soort feestjes nodig is."