Gemeentelijke toezicht en aansturing GVB nodig

26 september 2012

Gemeentelijke toezicht en aansturing GVB nodig

De SP constateert op basis van een vernietigend rapport van de Amsterdamse Rekenkamer dat de gemeente onvoldoende toezicht heeft gehouden op vervoerder GVB. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Jarenlang is er geld aan de strijkstok blijven hangen bij het GVB of verdween het in diepe zakken van de directie, terwijl de verantwoordelijk wethouder achterover leunde. Dit moet snel veranderen: Amsterdam moet zich hard maken voor een goede besteding van de belastingcenten van de inwoners."

Laurens Ivens)

Al jaren is er sprake van inefficintie bij het gemeentelijk vervoersbedrijf. Onlangs leidde dit al tot het ontslag van twee directeuren en een vervanging van vrijwel de hele Raad van Commissarissen die namens de gemeente toezicht dient te houden. Ivens: "De Raad van Commissarissen was meer bezig om samen met de directie naar de toekomst te kijken dan naar het heden. Hierdoor werden te dure inkoopcontracten afgesloten en werkte de organisatie niet efficint. Allemaal op kosten van de Amsterdammers."

Sinds de verzelfstandiging van 2006 is wethouder Gehrels verantwoordelijk voor het aansturen van het GVB. Ivens: "Nu wordt duidelijk dat het falend toezicht ook de gemeente betreft. De gemeente heeft niet gezorgd voor een duidelijke toezichtstaak voor de commissarissen, het gemeentelijk beleid rondom topbeloningen werd op zijn beloop gelaten en de prestaties van de commissarissen werden niet gecontroleerd. Dat belooft dan nog een pittig debat te worden met de verantwoordelijk wethouder." Volgende week donderdag vergadert de gemeenteraad hierover.