“Directie Pantar moet salaris inleveren”

25 september 2012

“Directie Pantar moet salaris inleveren”

De Amsterdamse SP wil opheldering van wethouder Van Es over het bedrag dat de directie van Pantar uitbetaald heeft gekregen. In 2011 kregen de twee directeuren gezamenlijk meer dan vier ton: dit bedrag ligt flink boven de Balkendenorm. Gemeenteraadslid Maureen van der Pligt: "Het is een schande dat in een tijd van bezuinigingen op de sociale werkvoorziening er zoveel geld naar de directie van Pantar gaat. Pantar heeft laten weten dat het ook om een afkoopsom ging voor een vertrekkende directeur van 50.000 euro. Dat mag zo zijn, maar ook dat is natuurlijk van de gekke!"

null)

De SP roept verantwoordelijk wethouder Van Es op hier met onmiddellijke ingang een einde aan te maken. Van der Pligt: "In de tijd dat deze directeuren zoveel geld verdienden, hebben de werknemers van Pantar op arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden flink moeten inleveren en zijn er vele ontslagen gevallen. Het gaat hier over belastinggeld en geld van de gemeente Amsterdam dat jaarlijks het tekort van Pantar aanvult. De gemeente betaalt wat ons betreft niet om het salaris van de directie op deze manier aan te vullen boven de wethoudersnorm."

De SP wil dat er ook in de sociale werkvoorziening een wethoudersnorm wordt ingesteld: "Het is van de zotte dat een directeur van een gesubsidieerde werkplaats meer verdient dan een wethouder die de hele stad moet besturen. Het salaris moet onder het wethoudersniveau van 154.000 euro worden teruggebracht."

Lees ook de reactie van Tweede Kamerlid Sadet Karabulut.

Update 27 september 2012
Tijdens de behandeling van dit onderwerp stelde wethouder Van Es (GroenLinks) dat de salarissen van de Pantardirectie nog net onder de Balkenendenorm van 193.000 euro liggen. Er bleek daarnaast sprake te zijn van een vertrekpremie van 50.000 euro. Ook vond Van Es het helemaal niet onacceptabel dat een directeur van een gemeentelijk bedrijf meer verdient dan een wethouder en wilde zij niet garanderen dat de nieuwe directeur van Pantar qua salaris onder de wethoudersnorm zal blijven. Dit ondanks het feit dat de gemeenteraad een wethoudersnorm van 154.000 euro heeft vastgesteld. Daarom vraagt de SP een spoeddebat aan om van wethouder personeelszaken Van der Burg te vernemen of het college zich nog aan het besluit van de raad over de wethoudersnorm houdt. Verder wil de SP weten wat er tot nu toe gebeurd is om de wethoudersnorm tot stand te brengen en buitensporige bepalingen in overeenkomsten aan te pakken.

Update 11 oktober 2012
De wethouder Personeelszaken heeft aangegeven nog steeds vast te willen houden aan de wethoudersnorm als maximale beloning. De uitspraken van wethouder Van Es waren dan ook niet namens het college. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Goed dat de verantwoordelijke VVD-wethouder zijn GroenLinks-collega corrigeert. We zullen merken bij de benoeming van de nieuwe directeur van Pantar of ze zich hier ook aan houden."