Opinie: Tientallen miljoenen voor Singelgrachtgarage zijn verspilling

24 september 2012

Opinie: Tientallen miljoenen voor Singelgrachtgarage zijn verspilling

Dat schrijven Nelly Duijndam, fractievoorzitter SP Centrum, en Geert van Schaik, deelraadslid SP West, in het onderstaande opinieartikel.

Omdat de economie het zwaar heeft, kan de gemeente Amsterdam de komende jaren fors minder geld uitgeven. Het is daarom belangrijk dat Amsterdam zijn euro's slim besteedt en geen geld verspilt aan nutteloze plannen en projecten.

Met dit in het achterhoofd is het onbegrijpelijk dat de stadsdelen Centrum en West volgende week willen besluiten tientallen miljoenen uit te trekken voor een parkeergarage onder het water van de Singelgracht bij het Marnixbad. Voor elke plek in de garage, wordt er op straat een plek opgeheven. Nu al staat vast dat de garage nooit rendabel zal worden. Om de garage te bouwen moeten vele miljoenen worden geleend die worden terugbetaald door 40 jaar lang de kosten voor een parkeervergunningen fors te verhogen. De rekening wordt hiermee doorgeschoven naar de volgende generaties.

Les nummer n van de Noord-Zuidlijn luidt: bezint eer ge begint. De stadsdelen West en Centrum lappen deze les aan hun laars. Zij zijn het slachtoffer van een tunnelvisie. De Singelgrachtgarage is een prestigeobject dat er koste wat kost moet komen, maar jaagt de bevolking in de buurt op de kast. Wie door de buurt fietst of loopt, kan het niet ontgaan dat er groot verzet is tegen de komst van de garage.

Wij roepen onze stadsdeelbesturen op om nu te laten zien dat ze verstandig met geld kunnen omgaan. Dat doen ze door af te zien van de bouw van een dure en onrendabele garage die de buurt niet wil en waar alle autobezitters in West en Centrum tot in lengte van jaren voor moeten opdraaien.

Nelly Duijndam, fractievoorzitter SP-centrum
Geert van Schaik, deelraadslid SP-West