Geen concurrentie goede doelen bij buitenzwemmen

3 september 2012

Geen concurrentie goede doelen bij buitenzwemmen

De SP wil niet dat er concurrentie komt tussen organisaties die voor goede doelen een buitenzwemwedstrijd organiseren. Nu er naast de Amsterdam Swim ook de Amsterdam City Swim komt, lijkt het de SP beter dat deze organisaties samenwerken in plaats van elkaar beconcurreren. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens mocht gisteren het startschot van de Amsterdam Swim verzorgen. Ivens: "Zij organiseren nu al vijf jaar het zwemmen in de Amsterdamse grachten en dreigen nu weggeconcurreerd te worden. Dat zou zonde zijn."

Al enkele jaren is de organisator van de Amsterdam Swim bezig om het schone water te promoten en daarnaast geld voor kankerbestrijding op te halen. Met zwemwedstrijden over de grachten, op de Amstel en rond het KNSM-eiland weten ze hiervoor aandacht te krijgen. Vanaf volgende week is er ook de Amsterdam City Swim. Een groots opgezette zwemwedstrijd over de grachten om geld op te halen voor de slachtoffers van spierziekte ALS. Met grote reclamecampagnes proberen ze veel aandacht te krijgen voor hun zwemwedstrijd.

Amsterdam Swim)

Ivens vindt vooral de rol van Waternet een vreemde bij de totstandkoming van deze concurrentie. "Eerder sponsorde Waternet de organisatie achter de Amsterdam Swim, maar dit jaar konden zij niet meer op deze steun rekenen. Daar tegenover staat dat Waternet wel erg actief de Amsterdam City Swim steunt. Het zou veel beter zijn als Waternet alle goed georganiseerde zwemwedstrijden in de Amsterdamse wateren gelijkwaardig steunt." De SP zal waterwethouder Gehrels hiertoe oproepen.