Neem klachten stadhuispersoneel serieus, stel directeur op non-actief

2 augustus 2011

Neem klachten stadhuispersoneel serieus, stel directeur op non-actief

De SP wil dat de directeur van de gemeentelijke dienst Dienstverlening en Facilitair Management (DFM) per direct op non-actief gesteld wordt. Heel veel medewerkers van de gemeente Amsterdam hebben klachten over het functioneren van de directeur ingediend bij het Bureau Integriteit. Het bureau is momenteel, in opdracht van het college, bezig met een onderzoek naar de klachten en het functioneren van de directeur. Volgens de SP is het beter dat deze gedurende het onderzoek, nu zijn positie ter discussie staat, geen werkzaamheden meer verricht bij de gemeente.

Er bestaat een groot verschil tussen de positieve beoordeling van de directeur door de gemeentesecretaris en de negatieve ervaring van vele tientallen medewerkers van DFM. Dit wijst erop dat het college bij beoordelingen van topambtenaren onvoldoende rekening houdt met het oordeel van de werkvloer. De SP vindt dat het college in het vervolg een grotere rol moet geven aan de medewerkers bij het beoordelen van het functioneren van topambtenaren.

De SP vindt verder dat het college de gemeenteraad moet betrekken bij de inhoud van het onderzoek. Volgens fractievoorzitter Laurens Ivens moet worden voorkomen dat het college onwelgevallige zaken met de mantel der liefde kan bedekken. Ivens: "Het spreekt voor zich dat wij niet kunnen accepteren dat topambtenaren die namens het college of de gemeenteraad werkzaamheden verrichten ten behoeve van de Amsterdammers, daarbij niet-integer handelen of wangedrag vertonen."

Ook stelt de SP voor de klokkenluidersregeling te verbeteren. Deze regeling bestaat wel op papier, maar of hij ook in de praktijk werkt, valt te betwijfelen. Ivens: "Een ambtenaar die de moed heeft een misstand bij de gemeente aan te kaarten handelt in het belang van de gemeente. Deze meldingen moeten daarom juist gestimuleerd worden en verdienen een serieuze behandeling. Alleen op die manier kunnen we zorgen voor krachtig en juist handelen in de gemeentelijke organisatie."