Onduidelijkheid over afsluiten IJtunnel

28 juli 2011

Onduidelijkheid over afsluiten IJtunnel

De SP wil dat het stadsbestuur duidelijkheid geeft over het afsluiten van de IJtunnel. Stadsdeel Noord bestrijdt dat het nodig is om beide tunnelbuizen af te sluiten, terwijl wethouder Wiebes zegt dat dit wel noodzakelijk is. SP-raadslid Remine Alberts: "Hier is duidelijk geen sprake van een goede afstemming. Ik wil weten hoe dit gekomen is en wie er nu gelijk heeft."

Remine Alberts)

Sinds 8 juli is de IJtunnel voor de derde keer afgesloten. Alleen openbaar vervoer, taxi's met ontheffing en nood- en hulpdiensten kunnen door de tunnel. Volgens stadsdeel Noord is er een vergunning nodig om de onderhoudswerkzaamheden in de tunnel te verrichten, maar zo'n vergunning is door stadsdeel Noord noch stadsdeel Centrum afgegeven.

De afsluiting leidt tot een slechte bereikbaarheid van de stadsdelen Noord en Centrum. Ondernemers in Noord krijgen wederom te maken met een omzetdaling. De SP wil dan ook weten in hoeverre er nu rekening gehouden is met de ervaringen en de klachten van inwoners en ondernemers bij het afsluiten van de tunnel in 2008 en 2009.